Warsztaty z przedsiębiorczości dla klas III ? VI w ramach projektu ?Równym Krokiem? współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Dzieci swoje pierwsze zajęcia z przedsiębiorczości rozpoczęły przeprowadzając wywiady z mieszkańcami wsi. Po wyczerpujących ?doświadczeniach poszukujących?, mogły już samodzielnie odpowiedzieć na nurtujące je pytanie dotyczące definicji przedsiębiorczości i wspólnie określały jej cele.

W dyskusji nt.: „Kim chciałbym zostać?” większość dzieci wiedziała co chciałaby robić w przyszłości, chociaż znalazły się i takie, które nie miały jeszcze pomysłu na odniesienie sukcesu w swoim dorosłym życiu. Wśród nich były takie, które w przyszłości chciałyby założyć własne przedsiębiorstwa.
Wprowadzając dzieci w świat ekonomii wspólnie odkrywaliśmy historię pieniądza. Dzieci podczas zabawy zaznajomiły się z takimi pojęciami jak barter, płacidła, kruszce, drogocenne kamienie, złote i srebrne monety.
Dowiedziały się wszystko o walucie obowiązującej w Polsce. Jako mali finansjerzy bardzo sprawnie przeliczali monety i banknoty. Dowiedziały się również o tym jak współcześni ludzie bardzo chętnie korzystają z zalet tzw. pieniądza bezgotówkowego szczególnie przy większych zakupach
Zapraszając je do odkrywania tajemnic pieniądza, poszukiwania tajników udanych i oszczędnych zakupów odwiedziliśmy dwa sklepy spożywcze. Ekspedientki bardzo wnikliwie zaznajomiły dzieci z pracą sprzedawcy. Opowiadały o tym, jakie warunki należy spełnić, aby taki sklep mógł powstać. Dzieci podczas zakupów mogły zobaczyć w jaki sposób działa kasa fiskalna, co znajduje się na paragonie, czym jest podatek vat. Wnikliwie obserwowały wystrój sklepu i towar znajdujący się na półkach. Na kolejnych zajęciach już bez większych problemów wykonały duży projekt własnego sklepu.
Jak duży wpływ na rozwój naszego interesu ma reklama dowiedziały się na kolejnych zajęciach. Wykonując swoją reklamę musiały określić jej rodzaj i funkcję. Starały się narysować taką reklamę, aby była czytelna i nie wprowadzała ludzi w błąd.
Kolejnym krokiem było wprowadzenie dzieci w świat dorosłych. Odgrywając dramy uczniowie wcielali się w role właścicieli sklepów i przeprowadzali rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko ekspedienta. Musieli wybrać taką osobę, która według nich spełniałaby wszystkie wymagane kryteria. Nie było to łatwe. Wielką niespodziankę sprawiła dzieciom zabawa w sklep. To oni decydowali o tym jaki asortyment chcieli mieć w sklepie, ustalali własną cenę, obliczali podatek vat. Przekonali się czym jest podaż i popyt. Następnie obliczali zyski i straty. Uczyli się na kalkulatorkach obliczać odsetki założonych lokat i zaciągniętych kredytów.
Komentarz jak było
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zaplanowanych zajęciach. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się zajęcia dotyczące kruszców, drogich kamieni, złotych i srebrnych monet. Trudności sprawiła dzieciom terminologia taka jak: awers, rewers, barter, płacidła. Uczniowie znacząco zwiększyli swoją wiedzę, dotyczącą m.in. środków i form płatniczych, sprzedawania, i kupowania. Zrozumiały, że ilość pieniędzy jest ograniczona i dlatego istotne jest planowanie wydatków. Uświadomiły sobie nie tylko pozytywny, ale i negatywny wpływ reklam na nasze wybory, a także doskonaliły umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków pewnych zjawisk, wykazały się większą pewnością siebie.
Bożena Sajewicz, Grażyna Wawrzyniak