Tutaj jesteś: strona główna | TO POD | WIEM KIM JESTEM … Podsumowanie IV modułu projektu „Mistrzowie życia”
W marcu i kwietniu koncentrowaliśmy się na rozwijaniu umiejętności dla budowania samoświadomości. Różnorodne działania skłoniły uczniów do analizy swojego charakteru, poznania swoich mocnych i słabych stron oraz budowania pozytywnego wizerunku swojej osoby. Odkrywanie i poznawanie siebie jak i swoich rówieśników znalazło odzwierciedlenie w wielu zadaniach tego przedsięwzięcia.
POZNAJMY SIĘ LEPIEJ
Często można usłyszeć stwierdzenie, że szkoła to nasz drugi dom. Ale czy na pewno znamy się tak dobrze, jak to ma miejsce w rodzinie? Codzienna rzeczywistość pokazuje, że spędzamy obok siebie i ze sobą wiele czasu, ale niewiele o sobie wiemy. Nie ma lepszej atmosfery do wzajemnego poznania się niż wspólne gry i zabawy. Dlatego poprzez cykl gier i zabaw pod hasłem „Poznajmy się lepiej” uczniowie dowiadywali się interesujących rzeczy o swoich rówieśnikach. Ta forma aktywności pozwoliła im dostrzec jak bardzo są do siebie podobni, z drugiej zaś strony uświadomiła istotne różnice między nimi, które sprawiają, że każdy jest niepowtarzalny i wyjątkowy.
MOCNE I SŁABE STRONY CZŁOWIEKA
Pani pedagog Grażyna Wawrzyniak przeprowadziła w klasach warsztaty na temat mocnych i słabych stron człowieka. Uczniowie, przyglądając się w lusterkach mieli określić swoje zalety i wady oraz zapisać je na kartkach papieru. Oto fragmenty wypowiedzi uczniów po odbytym spotkaniu:
- Było rewelacyjnie, ale miałem problem z określeniem swoich mocnych i słabych stron…
- Czułem się trochę nieswojo i denerwowałem się…
- Moje wrażenia są pozytywne. Podobało mi się, że odkryłam swoje mocne strony, o których nie wiedziałam…
- Warsztaty były udane i nauczyliśmy się doceniać bardziej siebie…
Ze spostrzeżeń pedagoga wynika, iż wielu uczniów nie potrafi mówić o swoich pozytywnych cechach. Częściej koncentrują się na wadach, co wpływa na ich niską samoocenę. O wiele łatwiej przychodzi im oceniać rówieśników. Pedagog zwróciła również uwagę na to, że w klasach młodszych dzieci cechuje większa otwartość i spontaniczność w wypowiedziach. Starsi uczniowie są bardziej powściągliwi w wyrażaniu opinii, zwłaszcza na swój temat.
Te spostrzeżenia są niezwykle cenne w pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, wyznaczają kierunek działań mający wzmocnić poczucie wartości uczniów oraz dostrzegać pozytywne cechy u swoich rówieśników.
HERBY TOŻSAMOŚCI
W ramach autoprezentacji, uczniowie wykonali herby, na których umieszczali informacje o sobie w formie rysunku, symbolu lub opisu. Wypowiedzi uczniów świadczą, że to działanie rozbudziło ich kreatywność i pozwoliło im odkryć w sobie wiele dobrych stron, których wcześniej nie dostrzegali.
- Najpierw zrobiłam szkic herbu, potem wycięłam z drewna i przykręciłam uchwyt. (…) Na moim herbie znalazło się to, co lubię najbardziej, czyli fioletowy i zielony kolor oraz piłka nożna z moim imieniem i nazwiskiem.
- Herby wykonywaliśmy samodzielnie. Na moim herbie znajdowała się piłka nożna, na której była napisana moja ksywa DZI-DY, obok był skorpion oznaczający mój znak zodiaku. Napisałem też: wolność, radość i szczerość. Wyrazy te oznaczają, że mieszkam w wolnym kraju, jestem radosny i szczery.
- Ja namalowałam znak Yin - Yang dlatego, że jestem miła, mądra i koleżeńska, ale czasem bywam nieuprzejma. Znak Yin – Yang właśnie taki jest, bo tworzą go dwie różne przyciągające się strony mocy, które ja posiadam.
Wszystkie herby były wykonane z niezwykłą precyzją i starannością. Każdy z uczniów chciał pokazać to, co jest dla niego najważniejsze, swoje pasje, cechy charakteru, upodobania i marzenia.
JA W OCZACH INNYCH
Realizacja tego modułu zbiegła się w czasie ze Świętami Wielkanocnymi. Nie mogło więc zabraknąć w naszym przedsięwzięciu działań nawiązujących do pięknych tradycji wielkanocnych. Powstały więc papierowe pisanki, na których uczniowie umieszczali informacje co najbardziej lubią i cenią u swoich kolegów oraz nad czym dana osoba powinna jeszcze popracować. Tak przygotowane pisanki uczniowie umieszczali w przygotowanych koszykach lub w doniczkach z wcześniej posianą pszenicą. Zadanie to bardzo spodobało się uczestnikom projektu, o czym świadczą ich wypowiedzi.
- Najbardziej podobało mi się malowanie papierowych jajek, na których wypisywaliśmy swoje uwagi o innych osobach. To pomogło mi zrozumieć, że mam wiele zalet.
- To zadanie podobało mi się najbardziej, bo mogłem dowiedzieć się, co o mnie myślą inni oraz co mam w sobie poprawić.
- Zrobiliśmy wielkie jajka z papieru, potem puszczaliśmy je po klasie i wszyscy wpisywali swoje uwagi o każdym z nas. Ja miałam opinię, że jestem miła, pomocna i ogólnie The Best.
Podsumowanie
Przedstawione działania pozwoliły uczniom spojrzeć na siebie z nowej perspektywy, przełamać lęk przed mówieniem o sobie i prezentowaniem tego co każdemu drogie i bliskie. Ponadto, każdy z uczniów mógł dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy o swoich rówieśnikach, co wzmocniło więzy koleżeńskie w grupie rówieśniczej. Tak o tym piszą uczniowie:
- Zwykle byłam nieśmiała i zamknięta w sobie; dzięki temu modułowi biorę udział w konkursach, poprawiłam relacje z moimi rodzicami i teraz potrafię coś powiedzieć i się nie wstydzić.
- Ten moduł był bardzo twórczy i pracowity. Bardzo mi się podobał.
- Podsumowując, cały moduł był bardzo fajny, chciałabym takich więcej
Małgorzata Gibek, Alicja Niedbalska