Strona główna       |        Napisz do nas

Tutaj jesteś: strona główna  |  Aktualności

Realizacja planu pracy w miesiącu lutym- zadania ?Szkolny Pitagoras nad Złotym Potokiem?

W trakcie całego roku szkolnego dbamy o rozwój naszych uczniów i dostosowujemy wymagania do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Miesiąc luty poświęcony został pogłębianiu uzdolnień matematycznych wśród uczniów, poszerzaniu ich zainteresowania tym przedmiotem oraz wzbudzeniu motywacji do poznawania tajników ?królowej nauk?.

Każda klasa miała przydzielone zadanie do wykonania. Dzięki wzajemnej współpracy między uczniami klasa I wykonała klasowy dywan liczb, który będzie im teraz służył do rozwiązywania zadań tekstowych i ułatwi skomplikowane dotąd obliczenia. Jak trudno jest dziecku zapamiętać że dodawanie jest przemienne, że świat liczb jest ogromny, mogli się o tym przekonać uczniowie klasy II, gdy budowali własne piramidy liczb. Teraz mogą dostrzec, jak wiele działań można wykonać ograniczając się tylko do zbioru liczb naturalnych. Plakaty, na których przedstawili własne pomysły na piramidy przedstawiają świat liczb widziany w wyobraźni dziecka.

Nawet czas spędzony podczas przerw szkolnych nie musi być wypełniony nudą, jeżeli tylko dziecko posiada odpowiednie warunki do samorozwoju. W tym celu klasa III opracowała gry i zasady do gier matematycznych. Ich duży wkład pracy, wspólne układanie reguł gry, wykonanie potrzebnych pomocy miały na celu nie tylko pokazać pomysłowość uczniów, ale także nauczyć ich sztuki kompromisu i dojścia do wspólnych rozwiązań. Poprzez zabawę mogą teraz doskonalić swoje umiejętności matematyczne oraz rywalizować ze sobą według ustalonych przez siebie reguł. Uczniowie klasy IV udowodnili, że jest wiele liczb, które mają bardzo ciekawe własności tworząc plakaty oraz prezentacje multimedialne. Jak zapamiętać całą wiedzę matematyczną w tak krótkim czasie? Zawsze można sięgnąć do encyklopedii matematycznych, które wykonali uczniowie klasy V. Znalezienie odpowiedniego hasła, wyszukanie informacji wraz z rozwiązanymi przykładami ułatwia teraz dogłębne poznawanie tajników matematyki. Rzadko się o tym mówi, ale warto wiedzieć dzięki komu zawdzięczamy istnienie matematyki i jaki wkład w jej poszczególne treści miały takie postacie jak Pitagoras czy Tales. W tym celu uczniowie klasy VI przygotowali albumy z fotografiami i życiorysami słynnych matematyków. Warto wspomnieć ludzi i ich dorobek, który miał ogromny wpływ na istnienie współczesnego świata. Dzięki takiej formie wykonania uczniowie mieli okazję połączyć treści matematyczne z elementami historii. Na zakończenie uczniowie klas I-VI wzięli udział w Maratonie Matematycznym, który składał się z pięciu konkurencji. Najlepsi matematycy z każdej klasy rywalizowali ze sobą odpowiadając na różne pytania czy tworząc plakat na zadany temat. Największą trudność sprawiło im rozwiązanie zadań tekstowych, a później dopasowanie rozwiązań do tabeli z liczbami. Umiejętność dobrej współpracy sprawiła, że uczniowie klasy IV okazali się niepokonanymi matematykami w szkole. Przed nimi teraz noc pełna wrażeń spędzona w szkole, oczywiście z ciekawymi grami i zabawami matematycznymi.

Uzdolnienia naszych uczniów wspieramy również poprzez ich udział w licznych konkursach przedmiotowych oraz zawodach sportowych. W trakcie roku szkolnego nasi dwaj uzdolnieni uczniowie – Michał Górski i Paweł Kossowski - Skop są studentami Dziecięcej Politechniki Opolskiej. Mają zaszczyt być w gronie 200 studentów, przyjętych na DPO. Uczestnictwo w tym projekcie jest dla dzieci nie tylko wspaniałą zabawą, ale pozwoli również spojrzeć im na naukę z zupełnie innej strony. W wielu kręgach istnieje przestarzały wizerunek nauk technicznych jako tych niezwykle trudnych, żmudnych, wymagających często ponadprzeciętnej odporności psychicznej. Tymczasem możliwość poznania ''od kuchni'' Politechniki Opolskiej, a także możliwość zobaczenia świata oczami naukowca powoduje, że dla niejednego młodego człowieka jest to okazja do zrealizowania swoich życiowych pasji. W trakcie całego roku akademickiego uczniowie biorą udział w interesujących zajęciach dotyczących m.in. aktywności fizycznej dziecka, czy trzęsień ziemi i zapobiegania ich skutkom, a także różnych rodzajów instrumentów muzycznych. Uczestnictwo w Dziecięcej Politechnice Opolskiej kończy się przyznaniem dyplomu ukończenia Politechniki, co jest dla ucznia ogromnym wyróżnieniem.

Uwzględniając potrzeby i zainteresowania dziecka wzięliśmy z grupą naszych uczniów udział w wykładzie pt: „Symbolika liczb, imion i znaków chińskich” zorganizowanym przez Instytut Konfucjusza Politechniki Opolskiej. Wprowadzeni w kulturę tego narodu mogliśmy zapoznać się z ich tradycjami, sposobem ubioru, przesądami, czy znaczeniem skomplikowanych znaków chińskich. Teraz nasi uczniowie wiedzą, że nie warto w Chinach kupować karty telefonicznej z numerem 4, gdyż jest to pechowa liczba, a należy szukać kart z numerem 8 – liczbą przynoszącą szczęście, pomimo tego, że taka karta jest najdroższa. Liczba ta symbolizuje determinację i dążenie do celu, a także uporządkowanie spraw, niezbędne do jego osiągnięcia.

Foto

Biorąc udział w tak licznych akcjach i wyjazdach wspólnie z naszymi uczniami mamy na celu wypełnienie tego, co symbolizuje chińska liczba 9 – stan osiągnięcia pełni w jakiejś dziedzinie, wysoki poziom rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci. Udowodniamy w ten sposób, że każde dziecko ma w sobie potencjał, aby coś zmienić w otaczającym nas świecie na lepsze, kierując się przy tym pomysłowością i skutecznością.

Tomasz Wójtowicz

Powrót

Skok do góry

WebinspiracjeAdmnistracja serwerowa i utrzymanie serwisu
Webinspiracje - Agencja Internaktywna - Stanisław Stadnicki
Licznik odwiedzin: 1790008