Tutaj jesteś: strona główna | Aktualności
Współpracujemy również z Dziecięcą Politechniką Opolską oraz Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu. Korzyści ze współpracy z uczelniami wyższymi mogą być dla szkoły podstawowej właściwie nieograniczone. Każdego roku nasi uczniowie wyjeżdżają na wykłady i warsztaty prowadzone na Politechnice, bądź też pracownicy naukowi przyjeżdżają do nas. Dla młodych ludzi to naprawdę wiele znaczy, mają przede wszystkim możliwość obycia się z uczelnią wyższą, a niejednokrotnie pomaga im to w odkrywaniu coraz to nowych, nieznanych dotąd społeczności i kultur. Język chiński, upowszechniany przez Instytut Konfucjusza jest używany dzisiaj przez ponad 1,3 mld ludności zamieszkującej Chiny oraz inne regiony Azji. Szybkie jego rozprzestrzenianie się to czynnik, który decyduje o tym, że jego znajomość jest bardzo ceniona przez wielu ludzi. Posługiwanie się nim otwiera również wiele możliwości dla osób, które planują zwiedzenie historycznych i ciekawych miejsc w Chinach, ponieważ w kraju tym język angielski nie jest jeszcze powszechnie znany. Pismo chińskie składa się ze znaków, które w językach chińskich na ogół odpowiadają poszczególnym sylabom. Przeważająca większość znaków ma również odrębne znaczenie jako wyraz (słowo). Lekcja każdego z nich może się bardzo różnić w zależności od dialektu lub języka użytkownika, jednak jego znaczenie pozostaje na ogół niezmienne.
Tym razem gościliśmy w naszej szkole przedstawiciela Politechniki Opolskiej Krzysztofa Mazura wraz ze studentem z Chin, który obecnie przebywa na wymianie studenckiej. Zajęcia odbyły się w dwóch częściach. W trakcie pierwszej części, podczas lekcji pokazowej, dzieci uczyły się rozpoznawania znaków chińskich oraz wymowy niektórych wyrazów. Pozytywnym efektem udziału szkoły w zajęciach były również warsztaty chińskiej kaligrafii, gdzie każdy uczeń mógł spróbować swoich sił w pisaniu chińskich znaków. Nauka chińskiego jest dla dzieci o tyle łatwiejsza, że jest to język oparty na obrazkach, a zatem nauka polega na ich zapamiętywaniu, także pod kątem wymowy. Tego rodzaju lekcje pozwalają zrozumieć, że znaki chińskie nie są chaotycznym zbiorem kresek, ale tworzą logicznie uporządkowaną całość. Zajęcia dla najmłodszych wzbogacone były o dodatkowe elementy takie, jak zabawy pobudzające wyobraźnię dziecka. Dzięki udziałowi w tym corocznym przedsięwzięciu obserwujemy wzrost zainteresowania kulturą innych krajów wśród dzieci, a nasi uczniowie mogą uczestniczyć w nietypowych zajęciach edukacyjnych. W ten sposób szkoła stwarza możliwość pokazania uczniom inspirujących zajęć, daje szansę rozwoju ich indywidualnych zainteresowań i pasji. Z wielką determinacją podejmujemy działania zwiększające zainteresowania uczniów zajęciami warsztatowymi, możliwością eksperymentowania i przeprowadzania doświadczeń. Czas spędzony ze studentem był aktywnym, twórczym uczestnictwem dzieci w poznawaniu tajników języka chińskiego.
Tomasz Wójtowicz