Tutaj jesteś: strona główna | Aktualności
Świadomość, że możemy osiągnąć sukces, bardzo szeroko rozumiany, jest czynnikiem motywującym do wytężonej pracy nad sobą.
Punktem wyjścia do realizacji tej niezmiennej prawdy C. Freineta stało się hasło:
JEŚLI CHCESZ ODNIEŚĆ SUKCES, NAJPIERW MUSISZ POZNAĆ SAMEGO SIEBIE!
Na początku nasze działania skoncentrowaliśmy na przybliżeniu uczniom dwóch pojęć: - Inteligencja wieloraka
- Różne style uczenia się
Uczniowie na godzinach wychowawczych zapoznali się z teorią inteligencji wielorakiej H. Gardnera. Ten wielki amerykański psycholog i neurolog wyróżnia osiem typów inteligencji, które wzajemnie na siebie oddziałują. Jak podkreśla Gardner ”Różnimy się tak bardzo między sobą w dużej mierze właśnie dlatego, że wszyscy mamy różne połączenia różnych inteligencji”. Uczniowie określali profil własnych możliwości, wykonując w tym celu test psychologiczny. Otrzymane wyniki przedstawiali w postaci wachlarza inteligencji wielorakich.
Do określenia preferowanego stylu uczenia się, posłużyły również przygotowane wcześniej testy. Wyniki testów wskazują, że duża liczba uczniów w naszej szkole to kinestetycy.
Kolejnym działaniem było przygotowanie na poszczególnych przedmiotach gier dydaktycznych. Gry musiały być tak przemyślane i wykonane, aby znalazły się w nich zadania dla uczniów o różnych stylach uczenia się. Uczniowie pracując w grupach, przygotowywali plansze do gry i wymyślali zadania dla słuchowców, wzrokowców i kinestetyków. Przy wykonywaniu tego zadania, wykazali się niezwykłą pomysłowością i kreatywnością. Uczniowie podkreślili, że poprzez tego rodzaju gry uczą się nowych rzeczy, lub utrwalają to, co wcześniej poznali w przyjemny sposób, zgodnie z ich preferowanym stylem uczenia się. Dzięki temu każdy z nich mógł odnieść sukces.
W podsumowaniu uczniowie doszli do następujących wniosków:
- różnimy się między sobą, zarówno pod względem rozwiniętych inteligencji, jak również pod względem preferowanych stylów uczenia się,
- każdy powinien poznać swoje mocne i słabe strony, aby ciągle się doskonalić,
- znając swój wachlarz możliwości, wykorzystujemy najlepiej rozwinięte rodzaje inteligencji do podejmowania wielu działań i nieustannie doskonalimy i rozwijamy te zdolności, które nie są w pełni rozwinięte,
- znajomość preferowanego stylu uczenia się, pozwala nam określić warunki i metody do jak najlepszego zdobywania wiedzy i nabywania nowych umiejętności,
- nauczyciele powinni tak dobierać metody i techniki pracy, aby w jednakowym stopniu wspierać wzrokowców, słuchowców i kinestetyków,
- rodzice powinni znać styl uczenia się własnego dziecka, aby mądrze je wspierać i motywować do nauki.
Pomimo tego, że tak bardzo różnimy się między sobą, każdy z nas może odnieść sukces, bo jesteśmy pod jakimś względem wyjątkowi!
Małgorzata Gibek i Małgorzata Zaworska