Tutaj jesteś: strona główna | Aktualności
Już po raz kolejny biorą udział w projekcie Dziecięca Politechnika Opolska. To cykl wykładów dla najmłodszych prowadzonych przez wykładowców z Politechniki Opolskiej. Pierwszy Uniwersytet Dziecięcy powstał w Trybindze w 2002 roku i od tego czasu wiele uczelni otworzyło się dla małych słuchaczy. Grupa młodych żaków, która rozpoczęła naukę na DPO liczy 200 dzieci w wieku 9-12 lat. Na przygotowanych 200 miejsc było zdecydowanie więcej chętnych, wszystko za sprawą przystępności wykładów i możliwości zadawania pytań przez dzieci. Co roku wykładowcy muszą się mocno natrudzić, aby zaspokoić ich ciekawość, a w ten sposób dzieci mogą pogłębiać swoją pasję poznawczą. Jest to również ogromne wyzwanie dla naukowców, bo nie jest sztuką rozmowa z dorosłymi studentami, sztuką jest takie przekazywanie wiedzy, by zrozumieli ją najmłodsi.
Na pierwszym inauguracyjnym spotkaniu dzieci otrzymały indeksy i specjalne identyfikatory oraz uczestniczyły w zajęciach pod tytułem "Chiński zwierzyniec”, na którym wysłuchały informacji na temat zwierząt w baśniach i w przyrodzie w Państwie Środka. Teraz nie są im już obce smoki, pandy, złote małpy, czy chiński tygrys. Wśród dzieci, które wysłuchały wykładu przeprowadzono quiz, okazało się że z prezentacji dzieci zapamiętały bardzo dużo szczegółów, wręcz prześcigały się w odpowiedziach. Jak twierdzi pomysłodawczyni projektu dr Anna Król, zajęcia są organizowane po to, żeby pokazać dzieciom, że współczesny świat oparty jest na wiedzy i żeby w taki sposób go młodym ludziom tłumaczyć.
W pierwszym wykładzie udział wzięli również rektorzy. Prof. Marek Tukiendorf, rektor Politechniki Opolskiej tłumaczył dzieciom znaczenie symboli władzy rektorskiej. Równolegle z małymi studentami wykładu słuchali ich rodzice. Wykłady będą się odbywać w soboty raz w miesiącu z zakresu badań i zainteresowań wykładowców specjalnie przygotowane dla młodego audytorium w salach dydaktycznych Politechniki Opolskiej. Tematyka zajęć jest bardzo rozległa i będzie obejmowała następujące zagadnienia: „Odkrywamy tajemnice genów”, „Tajemnice wnętrza Ziemi”, „Roboty humanoidalne”, „Jesteśmy tym, co jemy”, „Wirtualna wycieczka po elektrowni konwencjonalnej”. Po każdych zajęciach młodzi studenci otrzymają zaliczenia wykładów w indeksach, a na podsumowanie roku akademickiego, już jako absolwenci – uzyskają dyplomy ukończenia Dziecięcej Politechniki Opolskiej. Z pewnością wśród uczestników spotkania było wielu przyszłych studentów Politechniki.
Uczestnictwo naszych uczniów w Dziecięcej Politechnice Opolskiej całkowicie spełnia założenia realizowanej w naszej szkole pedagogiki C.Freineta – umożliwiamy naszym uczniom nieograniczony rozwój oraz zrozumienie posiadania przez nich własnych celów w życiu, ku którym dążą z pełnym zapałem. Uwzględniając indywidualny rozwój każdego dziecka wyrażamy przekonanie o konieczności organizowania dzieciom szerokich kontaktów ze środowiskiem przyrodniczym, społecznym i kulturalnym w celu rozwinięcia zainteresowań z pragnieniem dokonywania samodzielnych poszukiwań i działania.
Tomasz Wójtowicz