Strona główna       |        Napisz do nas

Tutaj jesteś: strona główna  |  Aktualności

?Freinetowcy są wśród nas?

Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: ?Freinetowcy są wśród nas? wykonanego w miesiącu październiku.

Po przeprowadzonej ankiecie SU dokonał analizy udzielonych odpowiedzi oraz wyciągnął wnioski

Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: „Freinetowcy są wśród nas” wykonanego w miesiącu październiku.

Ankieta skierowana była do nauczycieli i składała się z 7 pytań, na które udzielono następujących odpowiedzi:

  1. Czy czujesz się freinetowcem? (jeśli TAK – dlaczego?, jeśli NIE – dlaczego?)

Udzielone odpowiedzi:

  • Raczej nie,
  • Nie do końca ze względu na charakter prowadzonych przeze mnie zajęć,
  • Raczej nie, chociaż zawsze staram się słuchać ucznia i mam na uwadze jego dobro,
  • Tak,
  • Uważam że nie posiadam dostatecznej wiedzy na temat technik Freineta. Moja wiedza oparta jest na samodzielnym studiowaniu publikacji na ten temat,
  • Tak, gdyż bliska jest mi pedagogika C. Freineta,
  • Tak, ponieważ stawiam na dobro dziecka na pierwszym miejscu i pracuję technikami tego pedagoga,

 

  1. Kto według Ciebie może być freinetowcem?

Udzielone odpowiedzi:

  • Nauczyciel twórczy, poszukujący, aktywny, otwarty na wszystko co nowe,
  • Osoba twórcza, szanująca zdanie uczniów, szukająca niekonwencjonalnych rozwiązań,
  • Człowiek wewnętrznie wolny i pokorny wobec siebie,
  • Osoba,  która posiada niezbędną wiedzę merytoryczną i metodyczną w tym zakresie,
  • Każdy, kto chce odejść od tradycyjnego nauczania,
  • Osoba, która nie ogranicza się tylko do pracy w szkole, społecznik przez duże „S”,
  • Osoba otwarta na zmiany, kochająca dzieci, stosująca różnorodne metody i formy pracy,
  • Społecznik, fascynujący się nowym.

                                                    

  1. Jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba, która popiera myśli pedagogiczne Celestyna Freineta?

Udzielone odpowiedzi:

  • Osoba o otwartym umyśle, poszukująca, przystosowująca swoje metody i techniki pracy do uwarunkowań,
  • Otwartością, służy pomocą, konsekwentna w działaniu stosuje urozmaicone formy i metody pracy, stawia sytuacje problemowe,
  • Kreatywna, przedsiębiorcza, sprawiedliwa, stosuje różnorodne metody i formy pracy,
  • Otwartość, spontaniczność, ciekawość świata,
  • Powinna być otwarta, twórcza, kreatywna, z bogatą osobowością, poszukująca nowych rozwiązań i metod pracy z dzieckiem,
  • Osoba wrażliwa, otwarta, ciekawa.
  1. Jakie metody i techniki pracy stosuje freinetowiec?

Udzielone odpowiedzi:

  • Doświadczenia poszukujące, swobodna twórczość uczniów, sprawność, fiszki,
  • Swobodny tekst, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, ekspresja plastyczna i muzyczna,
  • Wszystkie znane mi metody dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych uczniów oraz realizowanych zagadnień programowych,
  • Sprawności,
  • Tekst, ekspresja plastyczna
  • Nie lubię słowa „freinetowiec”

 

  1. W jaki sposób freinetowiec może wpłynąć na jakość nauczania i sposoby kształcenia uczniów?

Udzielone odpowiedzi:

  • Stosuje techniki freineta,
  • Wspomaga naturalną aktywność dziecka, stwarza warunki do spontanicznego podejmowania działań we wszystkich sferach aktywności własnej dziecka,
  • Swoja wolnością wewnętrzną – wyzwala wolność w innych,
  • Uatrakcyjnianie zajęć, rozwijanie samorządności,
  • Uatrakcyjnia nauczanie, uczy samodzielności i samorządności,
  •  
  1. Jakie założenia pedagogiki Freineta stosujesz w swojej pracy?
  • Praktycznie wszystkie,
  • Nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie,
  • Pracuje z dziećmi o różnych możliwościach,
  • Najważniejszy jest rozwój osobowościowy dziecka,
  • Prawa dziecka, szacunek, stosuje na zajęciach metody i techniki Freineta,
  • Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami,
  • Twórczość, samorozwój dziecka, nauczanie przez zabawę, samorządność,
  • Ekspresja twórcza, pozwalanie dzieciom stać się odkrywcami świata,
  • Każdy może odnieść jakiś sukces, gdyż jest dobry w jakiejś dziedzinie,
  • Stosuję fiszki autokreatywne, gazetkę szkolną,
  • Nie zmuszanie do pracy, traktowanie dziecka na równi z dorosłymi,

 

  1. Jakie zalety dostrzegasz stosując w nauczaniu pedagogikę Celestyna Freineta?

Udzielone odpowiedzi:

  • Umiejętność rozwiązania problemów, podejmowanie wyzwań, samozadowolenie, rozwijanie uzdolnień,
  • Dzieci łatwiej komunikują się ze sobą i z innymi, nie mają problemów z wyrażaniem własnych myśli, ujawniają własne zainteresowania,
  • Dzieci swobodnie wyrażają swoje myśli w mowie i piśmie,
  • Każde dziecko znajduje coś ciekawego dla siebie,
  • Samodzielne zgłębianie wiedzy, wyrażanie własnych potrzeb, kreatywności,
  • Wyzwalanie w uczniach kreatywności w działaniu i tworzeniu,
  • Nauczanie przez zabawę, samorządność, umiejętność rozwiązywania problemów,
  • Dzieci są szczęśliwe, chętne do pracy i nauki,
  • Jest to pedagogika oparta na tzw. zdrowym rozsądku dlatego jest „efektywna”.

 

Wnioski po przeprowadzeniu ankiety:

  • Większość nauczycieli czuje się freinetowcem, ponieważ stawia na dobro dziecka, niektórzy ze względu na charakter prowadzonych zajęć uważają że nie są freinetowcami,
  • Wg nauczycieli freinetowcem jest osoba twórcza, aktywna, poszukującą, otwarta na zmiany i stosująca różnorodne metody i techniki pracy, a także chcąca odejść od tradycyjnego nauczania,
  • Osoba popierająca myśli pedagogiczne C.Freineta jest twórcza, kreatywna, otwarta i ciekawa świata,
  • Wśród wymienionych metod i technik pracy nauczyciele wymieniają fiszki autokreatywne, swobodna ekspresja, gazetka szkolna, korespondencja  międzyszkolna, sprawności,
  • Poprzez wspomaganie rozwoju dziecka, uatrakcyjnianie zajęć, wprowadzanie samorządności czy stwarzanie warunków do aktywności dziecka freinetowiec wpływa na jakość nauczania i efektywność kształcenia,
  • Nauczyciele wymieniają większość założeń pedagogiki Freineta, które stosują w swojej pracy,
  • Wśród wymienianych zalet w stosowaniu w nauczaniu pedagogiki C.Freineta nauczyciele wymieniają m.in.  rozwijanie uzdolnień wśród uczniów, samodzielne zgłębianie wiedzy, chęć do pracy i nauki, czy możliwość znalezienia przez każde dziecko ciekawego coś dla siebie,

Wniosek końcowy:

Z przeprowadzonej ankiety wynika że „freinetowcy są wśród nas”, ponieważ ankietowani nauczyciele znają założenia tej pedagogiki, stosują różnorodne metody w swojej pracy, czują się freinetowcami i to uzasadniają oraz zauważają zalety stosowania tej pedagogiki w nauczaniu.

                                                                                                Tomasz Wójtowicz

Powrót

Skok do góry

WebinspiracjeAdmnistracja serwerowa i utrzymanie serwisu
Webinspiracje - Agencja Internaktywna - Stanisław Stadnicki
Licznik odwiedzin: 1789461