Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: ?Freinetowcy są wśród nas? wykonanego w miesiącu październiku.
Po przeprowadzonej ankiecie SU dokonał analizy udzielonych odpowiedzi oraz wyciągnął wnioski
Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: „Freinetowcy są wśród nas” wykonanego w miesiącu październiku.
Ankieta skierowana była do nauczycieli i składała się z 7 pytań, na które udzielono następujących odpowiedzi:
-
Czy czujesz się freinetowcem? (jeśli TAK – dlaczego?, jeśli NIE – dlaczego?)
Udzielone odpowiedzi:
-
Raczej nie,
-
Nie do końca ze względu na charakter prowadzonych przeze mnie zajęć,
-
Raczej nie, chociaż zawsze staram się słuchać ucznia i mam na uwadze jego dobro,
-
Tak,
-
Uważam że nie posiadam dostatecznej wiedzy na temat technik Freineta. Moja wiedza oparta jest na samodzielnym studiowaniu publikacji na ten temat,
-
Tak, gdyż bliska jest mi pedagogika C. Freineta,
-
Tak, ponieważ stawiam na dobro dziecka na pierwszym miejscu i pracuję technikami tego pedagoga,
-
Kto według Ciebie może być freinetowcem?
Udzielone odpowiedzi:
-
Nauczyciel twórczy, poszukujący, aktywny, otwarty na wszystko co nowe,
-
Osoba twórcza, szanująca zdanie uczniów, szukająca niekonwencjonalnych rozwiązań,
-
Człowiek wewnętrznie wolny i pokorny wobec siebie,
-
Osoba, która posiada niezbędną wiedzę merytoryczną i metodyczną w tym zakresie,
-
Każdy, kto chce odejść od tradycyjnego nauczania,
-
Osoba, która nie ogranicza się tylko do pracy w szkole, społecznik przez duże „S”,
-
Osoba otwarta na zmiany, kochająca dzieci, stosująca różnorodne metody i formy pracy,
-
Społecznik, fascynujący się nowym.
-
Jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba, która popiera myśli pedagogiczne Celestyna Freineta?
Udzielone odpowiedzi:
-
Osoba o otwartym umyśle, poszukująca, przystosowująca swoje metody i techniki pracy do uwarunkowań,
-
Otwartością, służy pomocą, konsekwentna w działaniu stosuje urozmaicone formy i metody pracy, stawia sytuacje problemowe,
-
Kreatywna, przedsiębiorcza, sprawiedliwa, stosuje różnorodne metody i formy pracy,
-
Otwartość, spontaniczność, ciekawość świata,
-
Powinna być otwarta, twórcza, kreatywna, z bogatą osobowością, poszukująca nowych rozwiązań i metod pracy z dzieckiem,
-
Osoba wrażliwa, otwarta, ciekawa.
-
Jakie metody i techniki pracy stosuje freinetowiec?
Udzielone odpowiedzi:
-
Doświadczenia poszukujące, swobodna twórczość uczniów, sprawność, fiszki,
-
Swobodny tekst, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, ekspresja plastyczna i muzyczna,
-
Wszystkie znane mi metody dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych uczniów oraz realizowanych zagadnień programowych,
-
Sprawności,
-
Tekst, ekspresja plastyczna
-
Nie lubię słowa „freinetowiec”
-
W jaki sposób freinetowiec może wpłynąć na jakość nauczania i sposoby kształcenia uczniów?
Udzielone odpowiedzi:
-
Stosuje techniki freineta,
-
Wspomaga naturalną aktywność dziecka, stwarza warunki do spontanicznego podejmowania działań we wszystkich sferach aktywności własnej dziecka,
-
Swoja wolnością wewnętrzną – wyzwala wolność w innych,
-
Uatrakcyjnianie zajęć, rozwijanie samorządności,
-
Uatrakcyjnia nauczanie, uczy samodzielności i samorządności,
-
-
Jakie założenia pedagogiki Freineta stosujesz w swojej pracy?
-
Praktycznie wszystkie,
-
Nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie,
-
Pracuje z dziećmi o różnych możliwościach,
-
Najważniejszy jest rozwój osobowościowy dziecka,
-
Prawa dziecka, szacunek, stosuje na zajęciach metody i techniki Freineta,
-
Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami,
-
Twórczość, samorozwój dziecka, nauczanie przez zabawę, samorządność,
-
Ekspresja twórcza, pozwalanie dzieciom stać się odkrywcami świata,
-
Każdy może odnieść jakiś sukces, gdyż jest dobry w jakiejś dziedzinie,
-
Stosuję fiszki autokreatywne, gazetkę szkolną,
-
Nie zmuszanie do pracy, traktowanie dziecka na równi z dorosłymi,
-
Jakie zalety dostrzegasz stosując w nauczaniu pedagogikę Celestyna Freineta?
Udzielone odpowiedzi:
-
Umiejętność rozwiązania problemów, podejmowanie wyzwań, samozadowolenie, rozwijanie uzdolnień,
-
Dzieci łatwiej komunikują się ze sobą i z innymi, nie mają problemów z wyrażaniem własnych myśli, ujawniają własne zainteresowania,
-
Dzieci swobodnie wyrażają swoje myśli w mowie i piśmie,
-
Każde dziecko znajduje coś ciekawego dla siebie,
-
Samodzielne zgłębianie wiedzy, wyrażanie własnych potrzeb, kreatywności,
-
Wyzwalanie w uczniach kreatywności w działaniu i tworzeniu,
-
Nauczanie przez zabawę, samorządność, umiejętność rozwiązywania problemów,
-
Dzieci są szczęśliwe, chętne do pracy i nauki,
-
Jest to pedagogika oparta na tzw. zdrowym rozsądku dlatego jest „efektywna”.
Wnioski po przeprowadzeniu ankiety:
-
Większość nauczycieli czuje się freinetowcem, ponieważ stawia na dobro dziecka, niektórzy ze względu na charakter prowadzonych zajęć uważają że nie są freinetowcami,
-
Wg nauczycieli freinetowcem jest osoba twórcza, aktywna, poszukującą, otwarta na zmiany i stosująca różnorodne metody i techniki pracy, a także chcąca odejść od tradycyjnego nauczania,
-
Osoba popierająca myśli pedagogiczne C.Freineta jest twórcza, kreatywna, otwarta i ciekawa świata,
-
Wśród wymienionych metod i technik pracy nauczyciele wymieniają fiszki autokreatywne, swobodna ekspresja, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, sprawności,
-
Poprzez wspomaganie rozwoju dziecka, uatrakcyjnianie zajęć, wprowadzanie samorządności czy stwarzanie warunków do aktywności dziecka freinetowiec wpływa na jakość nauczania i efektywność kształcenia,
-
Nauczyciele wymieniają większość założeń pedagogiki Freineta, które stosują w swojej pracy,
-
Wśród wymienianych zalet w stosowaniu w nauczaniu pedagogiki C.Freineta nauczyciele wymieniają m.in. rozwijanie uzdolnień wśród uczniów, samodzielne zgłębianie wiedzy, chęć do pracy i nauki, czy możliwość znalezienia przez każde dziecko ciekawego coś dla siebie,
Wniosek końcowy:
Z przeprowadzonej ankiety wynika że „freinetowcy są wśród nas”, ponieważ ankietowani nauczyciele znają założenia tej pedagogiki, stosują różnorodne metody w swojej pracy, czują się freinetowcami i to uzasadniają oraz zauważają zalety stosowania tej pedagogiki w nauczaniu.
Tomasz Wójtowicz