Powrót studentów
„Dajcie dzieciom narzędzia pracy, kredki i farby, fiszki do samodzielnych poszukiwań, książki do czytania, ogród, nie zapomnijcie o teatrze, a szkoła stanie się w mgnieniu oka placem budowy i słowo praca nabierze całej wspaniałości wiążąc pracę manualną z umysłową i społeczną”. C. Freinet
Nasz „plac budowy” stał się inspiracją do odkrywania razem ze studentami tajników pedagogiki C. Freineta.
Po dwóch latach przerwy, podpisaniu porozumienia o współpracy, studenci z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, odwiedzili naszą szkołę. Ponad 40 osobowa grupa przyszłych nauczycieli ( mam nadzieję nauczycieli z pasją) wraz z opiekunami w osobach prof. dr hab. Gabrieli Kapica i dr Kornelii Solich miała okazję uczestniczyć we fragmentach 4 zajęć prowadzonych przez naszych nauczycieli. Na ekspresyjne i twórcze „Wiosenne spotkanie z mrówkami” zaprosiła do przedszkola p. Edyta Worożańska, w „Podróż w świat mojej wyobraźni” z tekstem inspirowanym „arcydziełem” plastycznym wyruszyli uczniowie klasy trzeciej razem z p. Małgosią Zaworską, na matematyczne zmagania z fiszką matematyczną zaprosiła p. Bogusia Hawron do klasy pierwszej, a uczniowie klasy drugiej byli twórcami scenariusza przedstawienia przygotowywanego na spotkanie z okazji Dnia Mamy. Nie zabrakło swobodnych opowieści, scenek dramowych, głosowania na najciekawszy scenariusz i planowania dalszych działań: rozpisania ról, ustalania scenografii, kostiumów. Niesprzyjające warunki pogodowe nie pozwoliły p. Eli Bury z uczniami i studentami wyruszyć w teren przyszkolny z fiszką prowadzącą na poszukiwanie, odkrywanie i doświadczanie, w naturalnym środowisku wiedzy na temat budowy roślin.
W prezentacji „Tworzyć a nie odtwarzać” dyrektor szkoły Jolanta Brudniak przedstawiła gościom krótkie ABC z pedagogiki Celestyna Freineta i technik pracy stosowanych w naszej szkolnej codzienności. Nie zabrakło zwiedzania sal lekcyjnych i „zaglądania”, z nieukrywaną ciekawością do „Księgi życia” – kroniki własnych postępów edukacyjnych, fiszek autokorektywnych – zachęcających do pracy samodzielnej, samokontroli i samooceny, kart pracy, czytania jakże autentycznych, swobodnych tekstów wyeksponowanych w „Kącikach małego twórcy”. Studentki przyglądały się tablicy z planowaniem działań pozalekcyjnych dzieci, sprawnościom, matematycznym fiszkom spinaczowym i innym elementom pracy inspirowanych pedagogiką C.Freineta.
Mamy nadzieję, że obserwowanie naszych dzieci w tak przyjaznej i twórczej atmosferze pracy, ich otwartość i niezwykła swoboda w wyrażaniu własnych sądów, emocji, pomoże studentom podjąć odpowiedzialne decyzje w wyborze swojej drogi zawodowej.
Jolanta Brudniak

ZAPRASZAMY DO FOTOGALERII:
http://www.szkolamoszczanka.pl/portal-menu-8-289.html