Praktyka pedagogiczna studentów III roku edukacji elementarnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Moszczance
W 2008 r. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Moszczance podpisał umowę o współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu.
Od tego roku w maju studenci odbywają całodzienne praktyki w naszej szkole. Prof. G. Kapica podkreśla, że „studenci naocznie mogą przekonać się, że całkiem realne jest zejście z katedry, usunięcie jej jako bariery oddzielającej nauczyciela od uczniów, że możliwe jest stworzenie szkoły niebędącej wyizolowaną instytucją, lecz naturalnym miejscem, gdzie dziecko może żyć i działać oraz tworzyć, podlegając ogólnym prawom życia społecznego, a nie sztucznym regułom życia szkolnego. Właśnie o realizację tych pięknych idei pedagogicznych ze szczególną mocą walczył i zabiegał C. Freinet, kierując szkołą w Vance”.
Głównym celem praktyki było zapoznanie studentów z możliwością intensyfikacji procesu edukacji wczesnoszkolnej poprzez wcielenie w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej koncepcji pedagogicznej C. Freineta.
Cele szczegółowe obejmowały pogłębienie wiedzy o życiu i dziele C. Freineta oraz o założeniach jego pedagogiki, której celem jest przede wszystkim wielostronne i harmonijne rozwijanie osobowości dziecka, a szczególnie jego kreatywności, zapoznanie studentów z działalnością Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta oraz z funkcjonowaniem światowego ruchu freinetowskiego, praktyczne zapoznanie z najczęściej wykorzystywanymi technikami freinetowskimi, podejmowanie prób stosowania tych technik - w sposób twórczy - w konkretnych sytuacjach edukacyjnych, w zastanych realiach szkolnych, rozwijanie u studentów zamiłowań pedagogicznych, zmierzających do zacieśnienia więzi emocjonalnych z dziećmi oraz identyfikację z zawodem nauczycielskim i wybraną specjalnością.
Program praktyki obejmował następujące formy aktywności studentów:
- obserwacja zajęć dydaktycznych w klasie I, II, III,
- spotkanie z dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego mgr Marzeną Kędrą, przewodniczącą Krajowego Zespołu Koordynacyjnego Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta.
Studenci obserwowali zajęcia, czynnie włączali się w ich przebieg, nawiązywali bezpośredni kontakt z dziećmi. Stałym punktem było zwiedzanie budynku szkolnego, zapoznanie się z jego wystrojem oraz z wyposażeniem sal lekcyjnych
Praktykę odbyło 95 studentów, jej uroczyste zakończenie i podsumowanie miało miejsce w dniu 11 maja 2012 r.
Prof. nadzw. dr hab. Gabriela Kapica przekazała podziękowania w imieniu rektora prof. dr hab. Michała Szepelawego „Nasza wieloletnia partnerska współpraca wciąż uświadamia nam z nadzwyczajną wyrazistością - potrzebę organizowania naturalnych sytuacji edukacyjnych kształtujących osobowość przyszłych nauczycieli, rozbudzających ich ciekawość, kreatywność, a nade wszystko - pedagogiczną mądrość. Dziękujemy Wam za pomoc w osiąganiu tych celów, przede wszystkim poprzez przybliżenie studentom ponadczasowych pedagogicznych prawd oraz idei Celestyna Freineta. Głęboko wierzymy, iż Freinetowskie wartości: „odczuwanie, przeżywanie, rozumienie, miłość, uspołecznienie i życie", jakich dane było doświadczyć naszym studentom podczas tej praktyki, zapadną głęboko w ich pamięć oraz serca i że niebawem znajdą się wśród nich propagatorzy tych pięknych idei.”
Nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej
Zapraszany do obejrzenie galerii zdjęć