Mistrzowie życia, czyli o psychospołecznej edukacji uczniów w Moszczance
Rok szkolny 2016/2017 przyniósł uczniom i nauczycielom w Moszczance kolejny projekt rocznych działań edukacyjnych bazujący na autorskim pomyśle Małgorzaty Żuk.
Tegoroczne przedsięwzięcie skoncentrowane jest na dzieciach oraz ich emocjonalnych i społecznych potrzebach. Nosi tytuł „Mistrzowie życia” i ma na uwadze edukację umiejętności życiowych naszych uczniów, gdyż te, jak wiadomo, stanowią ważny komponent nowoczesnej szkoły, szkoły prawdziwie przyjaznej dziecku.
5 modułów – 5 umiejętności psychospołecznych
„Ja wobec innych” – moduł, zrealizowany już we wrześniu i październiku, rozwijał umiejętności dla budowania własnego systemu wartości /o jego przebiegu nauczyciele z naszej szkoły pisali już na łamach TP w numerze listopadowym/.
„Wobec wyzwań dnia codziennego” – moduł już także zrealizowany /w listopadzie i grudniu/, jego zadania doskonaliły nasze dzieci w trudnej sztuce podejmowania decyzji. O tym przeczytać będzie można właśnie w tym artykule.
Trzy następne moduły projektu z opracowanymi szczegółowo przez nauczycieli zadaniami realizować będą kolejne cele i założenia „Mistrzów życia”. Nasi uczniowie dzięki nim niewątpliwie rozwiną umiejętności interpersonalne /„Sztuka porozumiewania się”/, rozwiną umiejętności dla budowania samoświadomości /„Wiem, kim jestem”/ oraz będą radzić sobie ze stresem i uczyć się nim kierować / „Bez stresu do sukcesu!”/.
Od koła do… iPoda
Doskonaląc się w sztuce podejmowania decyzji, uczniowie w listopadzie i grudniu zdobywali wiedzę na temat wynalazków, wykonywali rankingi przydatności ich w życiu codziennym, a nawet próbowali własnych sił w zakresie wynalazczości.
Pięknie i twórczo upływał im czas na zajęciach TO POD /tworzę, odczuwam, poszukuję, odkrywam, doświadczam/ prowadzonych raz w tygodniu przez wychowawców. Dzieci, 18 grudnia, podczas podsumowania modułu, miały okazję „po swojemu” zaprezentować na forum szkolnym efekty kilkutygodniowej pracy. I było… „na bogato”!
Kosmipomysły
Podczas realizowanego w listopadzie i grudniu modułu uczniowie mieli okazję rozwinąć swój potencjał twórczy, generując pomysły na nierutynowe spędzenie dnia w szkole im. Haliny Semenowicz. Efekty działań twórczych przekroczyły progi oczekiwań wobec naszych podopiecznych, którzy postawili m.in. na innowacyjność totalną i… wykreowali nawet obraz filmowy dotyczący postawionego w zadaniu problemu.
Zabawa w… komiksiarzy
Uczniowie wszystkich sześciu klas, wymyślając komiksy na swobodne tematy, ćwiczyli giętkość, płynność i oryginalność myślenia. Pokazali, jak w sposób twórczy można sobie radzić z problemami dnia codziennego.
Współautorskie komiksy to niewątpliwie małe arcydzieła dziecięce, które pozostaną w pamięci nas wszystkich tu obecnych na długo jako ślad prawdziwej kreatywności, wrażliwości, empatii.
Na koniec o rodzicach
Rodzice naszych uczniów za każdym razem z aprobatą przyjmują oryginalną ofertę zajęć TO POD wpisujących się w nowoczesny program działań naszej szkoły, a ich dzieci, zainspirowane pomysłami nauczycieli na „edukację jutra” w Moszczance, z pasją i radością tworzą, odczuwają, poszukują, odkrywają i doświadczają.
Anna Włodarczyk
Małgorzata Żuk
ZAPRASZAMY DO FOTOGALERII:
http://www.szkolamoszczanka.pl/portal-menu-8-260.html