Azymut na morze
?Szkoła nie jest przystankiem. Jest drogą, która się otwiera na coraz to nowe horyzonty do zdobywania? C. Freinet
Na realizację ostatniego modułu całorocznego projektu „Drogi do szczęścia” w miesiącach maj i czerwiec czekała cała społeczność uczniowska. Ten wyjątkowy czas dla wielu kojarzy się z nadchodzącymi wakacjami. Dla naszych dzieci była to wspaniała przygoda łącząca wcześniejsze intensywne przygotowania i pobyt podczas „Zielonej szkoły” w Rewalu. Przygoda, podczas której uczniowie mogli w sposób kreatywny rozwijać swoje twórcze predyspozycje powiązana została z kolejną próbą zrozumienia, jaką wartość w życiu stanowi szczęście. Nieprzypadkowo hasłem przewodnim była myśl Walta Disney’a „Wszystkie marzenia mają szansę się spełniać, jeśli mamy odwagę je realizować”, gdyż podczas wyjazdu udokumentowane zostały dziecięce przeżycia z pobytu na „Zielonej szkole”. Takie drobne rzeczy, sytuacje, zdarzenia, które cieszą, uśmiech dziecka, pogoda ducha, czy słońce na niebie pokazały, że problem szczęścia niewątpliwie dotyczy każdego z nas.
„Szczęście” po japońsku
W naszych poszukiwaniach szczęścia oderwaliśmy się na chwilę od swoich obowiązków i jak Japończycy cieszyliśmy się szczęściem malującym się w wiosennych barwach kwiatów wiśni. Dotarliśmy do wnętrza artystycznych doznań przez „malowanie butelką” gałązek wiśni, a wśród kwiatów poszukaliśmy symbolu, a właściwie napisu „szczęście” w tak oryginalnym języku. Każda klasa namalowała szczęście po japońsku.

„Mapy szczęścia”
Przed każdą podróżą powinniśmy jak najlepiej się do niej przygotować. Trzeba wiedzieć, gdzie się chce pojechać i co zobaczyć. Podczas realizacji tego zadania każda klasa opracowywała w formie plakatu (mapy) wybraną drogę z Moszczanki do Rewala. Zadaniem uczniów było obliczenie długości trasy i zaznaczenie informacji o ciekawych miejscach, które warto zobaczyć po drodze przed dotarciem do właściwego celu naszej podróży.
Kiedy już zaplanuje się trasę podróży, warto dowiedzieć się coś niecoś o samym miejscu docelowym. Stąd też kolejne zadanie.
„Atrakcje Rewala w pigułce”
Klasy IV-VI przygotowały mini – przewodniki na wyjazd do Rewala, w których prócz najsłynniejszych atrakcji tej miejscowości zawarły krótkie ich opisy. Dzięki takim początkom wiedzy o Rewalu uczniowie nabrali większej ochoty na poznanie tego miasta w realu. W ich przewodnikach odnaleźć można było: Rewalskie Wieloryby, Park Wieloryba, Platformę Widokową, Pomnik Rybaka czy Bajkową Chatę.
„Szczęśliwej drogi już czas…”
To zadanie miało na celu rozśpiewać dzieci przed podróżą oraz uprzyjemnić czas wielogodzinnej podróży na drugi koniec Polski. Uczniowie każdej klasy przygotowali piosenkę dotyczącą szczęścia. Niektórzy samodzielnie tworzyli teksty i układali melodię. Ciąg dalszy tego zadania odbywał się również nad samym morzem, gdzie wokół ogniska, przy akompaniamencie gitary uczono się śpiewać szanty.

„Dziennik pokładowy Wilka Morskiego”
Pobyt nad morzem , to okazja do poznania tradycji morskich. Jedną z nich jest chrzest morski. Ta atrakcja dla dzieci integruje zespoły klasowe, uczy współpracy w grupie, pomaga najmłodszym nabrać śmiałości. Po wykonaniu określonych zadań następuje mianowanie na wilka morskiego. Gdy młody wilk morski jest już gotowy , może stanąć przed Neptunem i jego żoną. Podczas „Zielonej Szkoły” nasi uczniowie wzięli udział w tej świetnej zabawie. W rolę Neptuna i jego podwodnych mieszkańców wcielili się uczniowie najstarszej klasy. Młodsi mężnie zdobywali tytuł wilka morskiego.

Od tej pory każdy z nich miał za zadanie założyć i rzetelnie prowadzić „Dziennik pokładowy ”, w którym odnotowywał wydarzenia z pobytu nad morzem.


„Szczęśliwe przeżycia we wspomnieniach”
Z takim hasłem powróciliśmy do swoich domów, bogatsi o nowe doświadczenia. Teraz pozostało tylko uczniom zilustrować najciekawsze przeżycia z pobytu na „Zielonej Szkole” w dowolnej formie wyrazu artystycznego. Okazją do zaprezentowania wytworów swojej pracy (plakatów, map, mini- przewodników, dzienników pokładowych, zdjęć oraz wszelkich pamiątek) było uroczyste podsumowanie ostatniej części „Dróg do szczęścia”.
Podczas realizacji tak różnorodnych zadań zbyt wiele było dowodów na to, że szczęście dziecka to radość wypływająca głęboko z pozytywnych uczuć. Czasem była to też beztroska zabawa, życie chwilą, nie zważanie na to co będzie dalej. Dlatego po realizacji tego modułu możemy jednogłośnie stwierdzić: szczęście jest blisko wokół nas, tylko trzeba je umieć dostrzec.
Jolanta Brudniak
Jolanta Trybel
Tomasz Wójtowicz
ZAPRASZAMY DO FOTOGALERII
http://szkolamoszczanka.pl/portal-menu-8-226.html