CHINY W MOSZCZANCE
Przygotowanie ludzi do twórczej aktywności to główne zadanie współczesnej szkoły i systemu edukacji.
Dzieci chętnie podejmują nowe wyzwania, dlatego dnia 3 stycznia 2012r. delegacja uczniów wraz z rodzicami i nauczycielami Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Moszczance wzięła udział w wykładzie pt.: „Symbolika liczb, imion i znaków chińskich” zorganizowanym przez Instytut Konfucjusza Politechniki Opolskiej, Centrum Współpracy Polska – Chiny. Zaciekawieni kulturą i obyczajami tego kraju zaprosiliśmy przedstawicieli uczelni do naszej szkoły. W dniu 17 kwietnia 2012r. gościliśmy Krzysztofa Mazura - specjalistę ds. międzynarodowych w Instytucie Konfucjusza w Opolu wraz z dwiema studentkami z Chin, które obecnie przebywają w Polsce w ramach wymiany studentów.
Celem ich wizyty było przybliżenie naszym uczniom treści na temat sztuki pisma chińskiego oraz przeprowadzenie warsztatów chińskiej kaligrafii. Po zapoznaniu się z gośćmi uczniowie wzięli udział w spotkaniu, podczas którego wysłuchali informacji na temat chińskiego pisma oraz mieli okazję obejrzeć filmy pokazujące sztukę tworzenia chińskiej kaligrafii. Uczniowie dowiedzieli się, że Chińczycy zawsze przykładali wielką wagę do eleganckiego pisma. Uznawali kaligrafię za jedną ze sztuk na równi z malarstwem. Choć samo pismo chińskie ma 3500 lat, sztuka kaligrafii została ukształtowana na przełomie III-IV w.n.e. Rodzaj materiału używanego jako podłoże miał duże znaczenie przy tworzeniu i kształtowaniu się technik utrwalania znaków. Po wynalezieniu papieru upowszechniła się metoda pisania tuszem, za pomocą pędzla sporządzonego z bambusowego patyczka i włosia rozmaitych zwierząt – najczęściej końskiego. Wtajemniczeni w techniki pisma chińskiego nasi uczniowie wzięli udział w warsztatach kaligrafii. Zanim jednak warsztaty się rozpoczęły uczniowie pokazali gościom naszą szkołę i przedszkole, opisując jej tajemnicze miejsca w języku angielskim. Studentki z Chin zauroczone wyglądem i pracą naszej szkoły bardzo chętnie wymieniały swoje spostrzeżenia z naszymi uczniami, którzy mogli w ten sposób wykazać się umiejętnością wykorzystania języka obcego w sytuacjach praktycznych. Następnie udaliśmy się na warsztaty, podczas których każdy mógł nauczyć się tworzenia chińskiej kaligrafii.
Nasze dzieci wyposażone w niezbędne narzędzia podczas warsztatów zajęły się kształtowaniem umiejętności pisania chińskich znaków. Przekonały się, że nie jest to łatwe zadanie i wymaga dużej koncentracji i nakładu pracy. Pamiętając o tym, że każdy znak składa się z określonej liczby kresek uczniowie przestrzegali zasady, że po wykonaniu każdej kreski należy oderwać pędzel od podłoża, nim zacznie się wykonywać następną. Każdy uczeń podczas zajęć otrzymał tzw. cztery skarby do nauki czyli papier, tusz, pędzel i kamień, służący do rozcierania tuszu. Dzieci bardzo chętnie podjęły trud tworzenia, a efekty ich pracy zaskoczyły niejedną osobę. Zajęcia pozwoliły uczniom rozwinąć ich zdolności twórcze, ucząc je przy tym współdziałania w grupie i wspólnego planowania pracy. Umożliwiliśmy im zdobywanie własnych doświadczeń oraz przeżyć wynikających z własnego wysiłku.
Wizyta tak niezwykłych gości wzbudziła wśród uczniów ogromne zainteresowanie kulturą Chin. Podjęliśmy działania mające na celu trwałą współpracę z Instytutem Konfucjusza Politechniki Opolskiej i taki rodzaj zajęć będziemy kontynuować w kolejnych latach. Kolejny raz udowodniliśmy, że bliskie jest nam założenie pedagogiki Celestyna Freineta, mówiące o tym, że w pracy pedagogicznej najważniejszy jest rozwój osobowości każdego dziecka.
Tomasz Wójtowicz