Realizacja planu pracy w marcu - ,,Maraton twórczej ekspresji''
Marzec 2012r. w naszej szkole był wyjątkowy!
I nic dziwnego, bowiem na ten wiosenny czas przypadł ,,Maraton twórczej ekspresji''. Wyczuwało się nadchodzącą wiosnę oraz nadal świeżą myśl Celestyna Freineta, często przytaczaną przez samą Halinę Semenowicz w jej dziełach,
a dotyczącą twórczej ekspresji dziecka: ,,Ekspresja we wszystkich postaciach twórczości dziecka, stosowana nie od święta lub tylko w wyznaczonym przez plan lekcyjny czasie jest – zdaniem Freineta – najlepszym środkiem nawiązania kontaktu i współpracy z uczniem, jest motorem wyzwalającym zainteresowania, na którym można oprzeć się
w procesie dydaktycznym''
Nauczyciele, choć na co dzień proces dydaktyczny opierają na ekspresji twórczej, w tym czasie pozwolili swoim uczniom intensywnie i długotrwale wykorzystać uchwyconą podczas zajęć inspirację wierszem, opowiadaniem, legendą, spacerem wiosennym, spotkaniem z ciekawym człowiekiem, wiadomością przeczytana w Internecie, a nawet lekcją gramatyki.
Dzięki temu, że dzieci mogły dużo
i długo tworzyć dzieła na interesujące je tematy – w każdej klasie powstały prace nasycone twórczą pasją. W młodszych klasach były to wiersze, opowiadania i dialogi, w klasach starszych – scenariusze skonstruowane ze scen i aktów.
Wybrane przez zespoły najciekawsze teksty w sposób naturalny prowokowały dzieci do dalszych – już zespołowych – działań twórczych. Bardzo chętnie uczniowie zasiadali do tzw. prób stolikowych, by czytać partie wydzielone poszczególnym aktorom. Z zapałem urządzali castingi na odtwórców ról swoich sztuk .W klasach starszych rolę reżysera przejmowali sami uczniowie, w młodszych kierowali tą pracą nauczyciele.
Kolejnym etapem maratonu była twórczość plastyczna dzieci.
Uczniowie weszli w role scenografów, którzy pracowicie
i z fantazją realizowali projekty związane z oprawą wizualną swoich dzieł. Wykonywali własnoręcznie rekwizyty i elementy dekoracji: malowidła na płótnie, kartonie, szarym papierze.
27 marca w Światowy Dzień Teatru nastąpiło uwieńczenie maratonu twórczego. Zespoły klasowe efekty twórczej pracy zaprezentowały w postaci opracowanych spektakli.
Warto wspomnieć, że w marcu również członkowie Koła Teatralnego dali niemały wyraz ekspresji twórczej, choć prezentowany przed małą, przedszkolną publicznością. Szkolni aktorzy wystąpili z inscenizacją pt. ,,Na stacji'' opartą na motywach utworu Juliana Tuwima pt. ,,Lokomotywa''.
Spektakl z założenia miał charakter alternatywny, zbliżony do heppeningu. Akcja rozgrywała się na dywanie przedszkolaków zaanektowanym na scenę - stację, natomiast publiczność przedszkolna, niecierpliwie kręcąca się dookoła, miała sposobność wziąć aktywny udział w spektaklu, dając nieskrępowany wyraz swej ekspresji twórczej.
,,Maratonowi twórczej ekspresji’’ dodatkowo towarzyszyły wydarzenia kulturalne w formie profesjonalnie przeprowadzonych przez poetkę prudnicką, Zofię Kulig, warsztatów poetyckich oraz spotkania autorskiego
z udziałem poety młodego pokolenia – Bartosza Sadlińskiego.
Marzec przyniósł wszystkim prawdziwą radość z twórczych poczynań i radość dzielenia się ich efektami z innymi.
Małgorzata Żuk