Z PODSTAWÓWKI NA STUDIA
„Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdzi¬wej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka.”
Albert Einstein
Uroczystość inauguracji Dziecięcej Politechniki Opolskiej w dniu 14 listopada w Opolu przebiegała podobnie jak w przypadku dorosłych żaków. Dzieci powitał rektor ubrany w togę i pelerynę z futra. W ciągu 7 lat „dziecięce" indeksy otrzymało 2450 młodych studentów, a wśród nich jest kilkunastu uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Moszczance. Tegoroczna, już ósma edycja została uroczyście rozpoczęta przez prof. Marka Tukiendorfa, rektora Politechniki Opolskiej. Różni się tym od siedmiu pozostałych, że zajęcia poprowadzą najwyżej postawieni w hierarchii uczelni naukowcy. Dla 8 uczniów naszej szkoły rozpoczęło się właśnie „oczarowanie tajemnicą” - niezwykła przygodą z nauką połączona z pędem do odkrywania tajników wiedzy w uczelnianych ławach. Jak każdego roku, program jest skierowany do dzieci wieku od 9 do 12 lat. Tegoroczna Dziecięca Politechnika Opolska jest jak zwykle wyjątkowa również pod względem tematycznym. Do kwietnia najmłodsi, głodni wiedzy studenci, będą się uczyć o zjawiskach fizycznych takich jak pioruny i błyskawice, robotyce, ekonomii, rozwoju silników cieplnych, czy powstawaniu świata. Nauczanie na DPO jest zorganizowane w formie zajęć edukacyjnych, tj. pojedynczych wykładów, warsztatów lub pokazów. Dzieci odbywające szkolną edukację, przejawiają naturalną chęć doświadczania i poznawania. Zadają dużo pytań i chętnie działają. Najchętniej uczestniczą w zajęciach przyrodniczych, rozwijających zainteresowania poznawcze oraz artystycznych, pobudzających kreatywność. Nasi młodzi studenci mają za sobą okres szkolnej adaptacji. W oparciu o wiedzę uzyskaną w szkole i poza nią bardzo szybko się rozwijają. Rozumieją coraz więcej i potrafią korzystać z różnych źródeł informacji. Poszerza się ich horyzont doświadczeń i wiedzy. Interesują się praktycznie wszystkim, z czym mają do czynienia. W zasięgu ich zainteresowań znajdują się coraz to nowe dziedziny i tematy. Chcą poznawać bogactwo wiedzy i złożoność świata nauki. Poprzez różnorodność tematyki na zajęciach DPO dzieci inspirowane są do rozwijania własnych pasji i zainteresowań. W ten sposób uświadamiają sobie, że uczenie się jest środkiem do poznania rzeczywistości. Sposób podania wiedzy oraz zasób informacji buduje w nich świadomość różnorodnej problematyki i daje podstawy do jej rozumienia. Program zaplanowanych wykładów koncentruje się na różnych zagadnieniach i opisuje współczesny świat w relacji do poznającego dziecka, a celem zajęć jest zaszczepienie sposobu myślenia, opartego na stawianiu pytań, dociekliwości i wyciąganiu wniosków. W tym wieku dzieci do pewnego stopnia rozpoznały już swoje talenty i predyspozycje. Jednak wiele osób wciąż nie ma sprecyzowanych zainteresowań i deklaruje, że interesuje się wszystkim. Stąd właśnie dzieci potrzebują kontaktu z prowadzącymi, którzy zachęcą do zadawania nurtujących pytań. Młodzi studenci mają możliwość pogłębić wiedzę w interesującej ich dziedzinie lub przekonać się, czy dana dyscyplina nauki rzeczywiście jest ich naukową pasją.
Podczas inauguracyjnego wykładu rektor uczelni opowiadał dzieciom o powstawaniu świata, dinozaurach i pierwiastkach. Wśród wszystkich młodych studentów są i tacy, którzy na wykłady DPO przychodzą od trzech lat. W czasie zajęć każdy student dostał specjalny indeks, w którym za uczestnictwo w zajęciach przybijana jest pieczątka. Jak twierdzi dr hab. Anna Król, pomysłodawczyni akcji „… pomysły na zajęcia chyba nigdy się nie skończą. Nabraliśmy takiego rozpędu, że już chyba nigdy się nie zatrzymamy”. Zajęcia DPO odbywają się raz w miesiącu, a rodzice i opiekunowie w sąsiedniej sali - dzięki wideokonferencji - także mogą uczestniczyć w zajęciach. Wykłady zorganizowane są po to, żeby dzieciom pokazać, że współczesny świat oparty jest na wiedzy. Jest to najlepszy czas by poznać politechnikę, bo być może niejeden z nich kiedyś tu się będzie uczył. Kontynuując kolejny raz ideę DPO, zaszczepiamy w naszych dzieciach „prawdziwą sztukę i prawdziwą naukę”.
Tomasz Wójtowicz
