WOKÓŁ PARLAMENTU I WYBORÓW PARLAMENTARNYCH
Od połowy września do końca października uczniowie klas III ? VI realizowali międzyklasowy projekt ?Wokół Parlamentu i wyborów parlamentarnych?.
Założeniem projektu było poznanie przez nasze dzieci podstaw prawa konstytucyjnego, nabycie przez nie świadomości konstytucyjnej oraz poszerzenie wiedzy na temat zawodów zaufania publicznego.
Zespoły klasowe miały do wyboru jeden spośród czterech tematów. Klasa III, pracując z fiszką poszukującą, wykonała sześć ambitnych zadań. Korzystając z rzetelnych źródeł wiedzy, najmłodsi uczestnicy projektu, przyswoili sobie pojęcie immunitetu. Zastanawiali się, czy jest on przywilejem historycznym czy uchylaniem się od odpowiedzialności. Zaprojektowali grafikę immunitetu.
Klasa czwarta poszukiwała wiedzy dotyczącej prawa konstytucyjnego w systemie prawa. Dociekała, co to jest prawo, jakie są zadania prawa konstytucyjnego. Ponadto zaprojektowała stronę tytułową Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Klasa piąta zajęła się zagadnieniem demokracji przedstawicielskiej. Wyszukała w odpowiednich źródłach informacje na temat Sejmu i Senatu – liczby posłów i senatorów, kadencji Sejmu, zasady dyskontynuacji prac. Współpracując w grupach uczniowie tej klasy weszli w rolę posłów Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i wysunęli pięć postulatów, które powinny być wprowadzone w naszym kraju.
Klasa szósta pogłębiła wiedzę na temat sposobów sprawowania władzy w państwach. Zebrała informacje dotyczące systemów: prezydenckiego, parlamentarnego, prezydencko – parlamentarnego i komitetowego. Przygotowała również scenariusz konferencji prasowej z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej.
Wszystkie prace zostały wykonane w terminie. Projekt zakończył się 28 października –kilka dni po wyborach. Tego dnia do naszej szkoły przybyli zaproszeni goście: pani Maria Strońska, pani Katarzyna Czochara, pani Janina Okrągły. W ich obecności dzieci zaprezentowały efekty swojej pracy w formie plakatów, prac plastycznych i symulowanego wywiadu z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, w rolę którego kolejno weszli zaproszeni goście.
Po części merytorycznej przedstawiciele klas III – VI uformowali cztery grupy warsztatowe opracowujące jedno spośród następujących zagadnień:
- Prawa dziecka w świetle Konstytucji RP.
- Za i przeciw przyjęciu uchodźców.
- Sześcio, czy siedmiolatek wyrusza do szkoły?
- Obowiązki i prawa ucznia.
Liderami grup zostały panie: Jolanta Brudniak, Maria Strońska, Janina Okrągły, Katarzyna Czochara. Prace przebiegały w przyjaznej atmosferze, każda grupa wykazała się ambicją, zaangażowaniem i kreatywnością.
Spotkanie zakończyło się freinetowskim akcentem – dzieci na forum przedstawiły przedyskutowane w grupach roboczych przemyślenia na niełatwe tematy, tematy na miarę nowoczesnej dyplomacji.
Anna Włodarczyk