Z CYKLU: CIEKAWA LEKCJA, A ŚCIŚLEJ: CIEKAWY? SPRAWDZIAN!
Uczniowie klasy szóstej są już po pierwszym sprawdzianie gramatycznym, a precyzyjniej ? sprawdzianie fonetycznym, do którego przygotowywali się podczas kilku zajęć wrześniowych , wykorzystując wszystkie możliwe style uczenia się z osobna i razem, metody i formy pracy /w tym wykłady uczniów ? ekspertów, doświadczenia, badania, a po nich? kartkówki kreatywne/.
Efekt? Zadziwiający! I wcale nie chodzi tu tylko o liczbę uzyskanych punktów czy średnią ocen/ chociaż pojawiły się celujące w oczywisty sposób podnoszące średnią klasy/. Chodzi przede wszystkim o ambicje i zaangażowanie dzieci w obiektywnie trudną dziedzinę języka ojczystego, jaką jest fonetyka.
Za zgodą uczniów zamieszczam fragmenty sprawdzianów, które wymagały od nich myślenia twórczego połączonego z wiedzą gramatyczną.
Zadanie 6
Ułóż krótką historyjkę na temat polubionej przez Ciebie we wrześniu głoski.
Rozwiązanie zadania w wykonaniu Karoliny:
,,Była sobie raz głoska W i słowo Rzesień. W była bardzo samotna i chciała się dołączyć do jakiegoś słowa. Rzesień , podobnie jak ona, także pragnął bliskości miłej głoski…I TAK POWSTAŁO SŁOWO WRZESIEŃ – oznaczające 9-ty miesiąc roku kalendarzowego.’’
Rozwiązanie zadania przez Bartka:
,,Na planecie Fonetyka mieszkała samotna głoska R. Spółgłoska ta, gdy próbowała coś powiedzieć, nie wiedząc czemu, warczała. Właśnie ,,nawarczała’’ na miękką Ń, która rozczuliła się i wybuchła płaczem. Nagle zjawiło się twarde T, które w sposób szorstki potraktowało R. R od tej pory zarzuciło warczenie i stało się najbardziej dźwięczną głoską na całej Fonetyce’’
Kończąc temat sprawdzianu z pewnej nudnej (?)/fascynującej (?) dziedziny gramatyki, warto podzielić się refleksją, że nasze najstarsze dzieci w szkole już na dobre /w kontekście tegorocznego PROJEKTU ,,UMYSŁY W DRODZE DO PRZYSZŁOSCI’’ spójnego z planem nauczania języka polskiego w roku szk. 2014/2015/ wyruszyły w podróż do przyszłości. Szkolne starszaki już na starcie dają wyraz temu, że są kreatywne, empatyczne (respektujące) i że jednak potrafią skupić uwagę na danej dyscyplinie wiedzy /w tym przypadku – na fonetyce/.
Małgorzata Żuk

