Realizacja planu pracy we wrześniu Leśne Wrota Wiedzy
Rok 2011 został ogłoszony prze Unię Europejską Międzynarodowym Rokiem Lasu, dlatego wrzesień w moszczanieckiej szkole przebiegał pod hasłem realizacji projektu napisanego przez przedstawicieli Rady Rodziców pod czujnym okiem pedagoga szkolnego pani Grażyny Wawrzyniak, noszącego tytuł Leśne Wrota Wiedzy.
Partnerem tego projektu jest Nadleśnictwo w Prudniku, które wspiera uczniów, rodziców i nauczycieli zarówno pod względem merytorycznym jak i finansowym.
Założeniem projektu było zdobycie dodatkowej wiedzy na temat znaczenia lasu w życiu człowieka przez uczniów poprzez realizację określonych zadań. Realizacja projektu pozwoliła na poznanie roli lasu oraz gatunków roślin i zwierząt żyjących w okolicznych lasach, szczególnie tych chronionych. Projekt jest o tyle niezwykły, że biorą w nim udział nie tylko dzieci, ale zaangażowani są także rodzice.
Jednym z zadań była wyprawa do lasu. Pokazała ona, że cała społeczność szkolna była doskonale zorientowana w nazwach roślin i ich owoców. Uczniowie w klasach sami przygotowali kąciki darów leśnych pod hasłem ,,Idzie jesień z pełnym koszem”, które systematycznie uzupełniając leśnymi różnościami.
Mali leśni eksperci podczas wyprawy do lasu rozpoznawali rośliny leśne oraz warstwy lasu. Pochwalili się wiedzą na temat zwierząt, jakie można spotkać w poszczególnych warstwach lasu. Po drodze każdy uczeń porządkował trasy leśne zaśmiecone przez turystów. Niestety odpadów znalezionych w lecie było mnóstwo.
Starsi szkolni badacze leśnego środowiska spotkali się z pracownikiem nadleśnictwa i przeprowadzili poważny wywiad dotyczący pracy w Nadleśnictwie Prudnik oraz zjawisk występujących w lesie. "Młodzi leśnicy" w swoim wywiadzie byli niezwykle kreatywni i pomysłowi. Przy okazji wykazali się dużą wiedzą przyrodniczą. Pan leśniczy Andrzej Tomczyk podzielił się z nimi kilkoma niezwykłymi leśnymi tajemnicami i ciekawostkami z zakresu flory i fauny naszych leśnych ekosystemów.
Klasa IV i V miały zadanie specjalne. Ich członkowie udali się do hurtowni drewna "Drewbor", by poprzez doświadczenie i obserwację oraz wywiad dowiedzieć się jakie znaczenie w naszym życiu ma przemysł drzewny.
Uczniowie skrupulatnie wypytali pracowników o szczegóły dotyczące rodzajów drewna nadającego sie do obróbki. Niezwykle ciekawe były maszyny i narzędzia wykorzystywane w tym zakładzie.
Rodzice i nauczyciele, ale także sami uczniowie mogą być dumni z zadań jakie wykonali. To jednak nie koniec, ponieważ druga część projektu będzie realizowana wiosną.