WOLNOŚĆ ? KOCHAM, ROZUMIEM
Z takim przesłaniem delegacja Zespołu Szkolno ? Przedszkolnego w Moszczance udała się z wizytą do Pałacu Prezydenckiego na specjalne zaproszenie Prezydenta RP. Była to nagroda w konkursie ?2014! Młodzi dla Wolności?, wspólnej inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji i Kancelarii Prezydenta. Konkurs był zachętą dla uczniów, nauczycieli i lokalnych społeczności z całej Polski do włączenia się w obywatelskie obchody Święta Wolności ? 25. rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 r.
W ramach obchodów 25 rocznicy odzyskania wolności Prezydent RP w specjalnym liście skierował do Polaków słowa: „Wspólnym wysiłkiem zbudujmy jak najambitniejszy program obchodów. Wspólnie wypełnijmy ten projekt jak najatrakcyjniejszymi pomysłami. Potwierdźmy raz jeszcze, że nie ma wolności bez solidarności. Że wolność i dzisiaj wymaga solidarności pomiędzy nami”.
Nasza szkoła pozytywnie odpowiedziała na apel głowy państwa poprzez realizację różnorodnych działań projektowych. Były to m.in.: spotkanie z p. Piotrem Myszyńskim, „luxtropeda”, wykonanie prac plastycznych o marzeniach naszych dziadków, spotkanie z mieszkanką naszej miejscowości na temat osiedlania się repatriantów na ziemiach zachodnich, widowisko „Barwy wolności”, debata „Wolność – dana, czy zadana?”, wystawa poświęcona czasom PRL–u, rozmowy niekontrolowane, muzyczna podróż ku wolności, pokaz mody z lat 80-tych. Całość podsumowano wyjątkową lekcją patriotyzmu podczas Wojewódzkich Obchodów Święta Flagi Narodowej oraz w dniu 4 czerwca – podczas urodzin demokracji.
Do konkursu zgłoszono 400 różnorodnych prac, a jego zadaniem było przybliżyć uczniom najnowszą historię – wiedzę o czasie przełomu i ostatnim 25-leciu. Polegał na przygotowaniu projektu edukacyjnego i dokumentowaniu jego realizacji na autorskim blogu lub na stworzeniu indywidualnego projektu plakatu, eseju lub scenariusza lekcji. Projekty konkursowe były realizowane do końca kwietnia, a akcję wspierały m.in. biblioteki pedagogiczne. Ocena prac konkursowych przebiegała w II etapach: pierwszy etap odbył się w 40 rejonowych bibliotekach pedagogicznych, a oceny końcowej dokonały wojewódzkie biblioteki pedagogiczne. Pod uwagę były brane kryteria podstawowe: wartość merytoryczna oraz zgodność z tematem konkursu, wartość artystyczna i oryginalność pomysłu autora/autorów, forma pracy (przejrzystość, język, walory estetyczne). Dodatkowo w przypadku projektów edukacyjnych zostały wzięte pod uwagę: włączanie w realizację projektu społeczności pozaszkolnej (rodzice, organizacje pozarządowe, domy kultury itp.), utrzymanie ciągłości i dokumentowanie aktywności przez cały czas realizacji projektu, kształtowanie umiejętności ponadprzedmiotowych, takich jak: praca w zespole, formułowanie własnych opinii, poszukiwanie i analizowanie materiałów z różnych źródeł, umiejętność dyskusji i kształtowanie postawy dialogu.
Spotkanie odbyło się w Ogrodach Pałacu Prezydenckiego w Warszawie wspólnie z Prezydentem RP Bronisławem Komorowskim, jego małżonką Anną, ministrami kancelarii Prezydenta RP, przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji. W swoim przemówieniu Bronisław Komorowski podkreślił, że „wolność w sposób naturalny kochamy jako przeżycie piękne, pozytywne, które jest nam wszystkim bardzo potrzebne. Wszyscy czujemy, że wolność się kocha, że wolności się pragnie, że wolność jest czymś niesłychanie cennym, niesłychanie pięknym, jakoś uskrzydlającym ludzi”. Prezydent dodał, że konkurs „Młodzi dla Wolności” pozwalał młodzieży łączyć ze sobą radość wolności z kształtowaniem postaw odpowiedzialności za to jak ta wolność funkcjonuje dzisiaj i jak ją chcemy ukształtować na przyszłość. Całość zakończono zwiedzaniem Pałacu Prezydenckiego oraz miłym akcentem dla dzieci, jakim był koncert Kamila Bednarka. Nasz projekt zostanie również zaprezentowany na stronie internetowej prezydent.pl.
Realizacja przedsięwzięcia w naszej szkole udowodniła, w myśl słów Prezydenta, że „nigdy nie zrezygnujemy z kochania wolności i nigdy nie wyrzeczemy się rozumienia i współodpowiedzialności za polską wolność”.
Kreatywność i twórczość dyrektora szkoły, nauczycieli oraz całej społeczności uczniowskiej pokazała, że można zbudować „najambitniejszy program obchodów”. Rośnie nam bardzo mądre, obywatelskie pokolenie, które nie tylko z powagą, ale też z wielką radością potrafi świętować tak ważne uroczystości - bo przecież jak napisała uczennica klasy I Daria na swoim listku z drzewa wolności „ Nie ma wolności bez radości".
Tomasz Wójtowicz