?KORZYSTAJMY Z DOROBKU NASZYCH PRZODKÓW, ABY ZBUDOWAĆ LEPSZY ŚWIAT?
?Korzystajmy z dorobku naszych przodków, aby zbudować lepszy świat?- to temat kolejnych warsztatów ?Odkrywam i tworzę? realizowanych w miesiącach: marzec i kwiecień. Celem tych warsztatów było uświadomienie wartości rodziny i poszanowanie jej tradycji w budowaniu lepszego świata.
Działania podejmowane podczas warsztatów obejmowały trzy zagadnienia:
- Czego możemy nauczyć się od naszych przodków?
Wprowadzeniem do tego przedsięwzięcia były dwie lekcje muzealne przeprowadzone 5 marca przez przedstawicieli Muzeum Ziemi Prudnickiej. Pan dyrektor Wojciech Dominiak w ciekawy sposób przedstawił dzieje naszego regionu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pochodzenie naszych przodków. Natomiast Pani Ewa Giemza przygotowała prezentację o zwyczajach i tradycjach, które przywieźli ze sobą ludzie osiedlający się na tych terenach. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się ekspozycja jaj wielkanocnych wykonanych różnorodnymi technikami. Kolejnym zadaniem w ramach tego działania, było przeprowadzenie przez dzieci wywiadów ze swoimi dziadkami na temat pochodzenia ich rodzin. Na przygotowanych kartach pracy, uczniowie odszukiwali i zaznaczali miejsca, z których pochodzą ich przodkowie. Na koniec każda klasa opracowała mapę pochodzenia swoich rodzin.
- Obrzędowość i tradycje naszego regionu
Świadomi zanikania wielu pięknych polskich tradycji, postanowiliśmy przybliżyć niektóre
z nich naszej społeczności uczniowskiej. Zadaniem każdej klasy było wyszukanie informacji na temat wybranego obrzędu wielkanocnego oraz przygotowanie krótkiej scenki rodzajowej związanej z tym zwyczajem. Wśród tradycji wielkanocnych pojawiły się następujące obrzędy: Dzień św. Lejka, Kurek Dyngusowy, Topienie Judasza, Pogrzeb Basów, Ścięcie śmierci, Siuda Baba.
- W poszukiwaniu ciekawych miejsc naszej „małej ojczyzny”
Liczne wycieczki po okolicy stały się inspiracją do wykonania albumu „ Moja mała ojczyzna za 50 lat”. Dzieci w różnorodnej formie twórczej starały się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jak wyobrażają sobie Moszczankę za 50 lat. W albumach pojawiły się ilustracje, plakaty oraz swobodne teksty.
PREZENTACJA ZADAŃ
30 kwietnia odbyła się prezentacja przydzielonych zadań. Z opracowanych map klasowych wynika, że nasi przodkowie pochodzą z różnych terenów Polski i Ukrainy. Scenki rodzajowe
w wykonaniu poszczególnych klas, pokazały ogromną kreatywność i pomysłowość naszych dzieci. Zachwycały humorystyczne dialogi, ciekawie dobrane rekwizyty jak i stroje wykonawców. Spotkanie to, jak i poprzedzające je działania, dostarczyły niezapomnianych wrażeń i wzbogaciły naszą wiedzę o regionie i tradycjach wielkanocnych.
„Nie zapominajmy o naszych korzeniach, bo bez nich na dobre nie można się zmieniać”
Małgorzata Gibek i Alicja Niedbalska