ŚCIEŻKI EDUKACYJNE
Miło nam poinformować, że Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu w ramach realizowanego projektu ?Fascynujący świat nauki i technologii? wydało przewodnik metodyczny pod nazwą ?Ścieżki edukacyjne opracowane metodą projektów do klas I ? VI szkoły podstawowej.?
Przewodnik metodyczny, składa się z dwóch komplementarnych względem siebie części. Pierwsza, autorstwa Marzeny Kędry, zawiera wiedzę na temat samej metody projektów. Autorka zamieściła informacje o genezie metody projektów, zwróciła uwagę na zmianę roli nauczycieli prowadzących projekty edukacyjne, podkreślając przy tym dążenie do wspierania samodzielności i innowacyjności uczniów. Sporo miejsca poświęcono pracy zespołowej jako sposobowi rozwiązywania problemów.
W części drugiej przedstawiono 24 scenariusze – po 4 dla każdej klasy szkoły podstawowej. Autorami scenariuszy zajęć również nauczyciele z naszej szkoły: Elżbieta Bury, Alicja Niedbalska, Anna Włodarczyk, Tomasz Wójtowicz, Małgorzata Żuk.
Adresatami przewodnika metodycznego są zarówno nauczyciele, którzy będą realizować projekty edukacyjne, jak i wszyscy zainteresowani tą metodą. Nauczycielom, którzy wykorzystują już w praktyce metodę projektów, pozwoli on udoskonalić i usystematyzować podejmowane działania, początkującym – pokaże, jak stawiać pierwsze kroki. Autorzy proponują koncepcję pracy wykraczającą poza granice klasy szkolnej, tak dobrali metody pracy, aby każdy z nauczycieli znalazł dla siebie jakieś pole do działania.
Projekt „Fascynujący świat nauki i technologii” realizowany jest w 378 szkołach na Opolszczyźnie.
Publikację recenzowały dr Aldona Kopik z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i dr Gabriela Kryk z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.
Marzena Kędra
