Sprawność – Lider Zdrowia, Kuchmistrz
Po co nam cukier?
Właśnie to pytanie padło jako pierwsze na lekcji otwartej przygotowanej wraz z drugoklasistami. Okazało się, że cukier jest potrzebny, ale... W UMIARZE. Niestety według danych statystycznych polskie dzieci zjadają 19 łyżeczek cukru dziennie, co mocno przekracza zalecone normy. Jak to możliwe? Przecież nikt nie wyjada cukru z cukierniczek. Dzieci przekraczają dziennylimit za sprawą spożywanych napojów, gotowych dań, deserów mlecznych, zbożowych czy słodyczy.
Tego dnia uczniowie klas 1-3 dowiedzieli się, że wyróżniamy 2 rodzaje węglowodanów: węglowodany (cukry) proste, węglowodany (cukry) złożone ( i że te drugie są zdecydowanie bardziej pożądane w naszej diecie). Do głównych źródeł cukrów prostych zalicza się słodycze (m.in. ciastka, batoniki, wyroby czekoladowe, lody, desery mleczne, cukierki), soki, wody smakowe i napoje słodkie gazowane lub niegazowane. I to ich powinniśmy unikać. Niestety dzieje się zupełnie inaczej.
Wraz z dziećmi czytaliśmy etykiety i sprawdzaliśmy ile cukru znajduje się w danych produktach. Dosypywane na wagę i liczne łyżeczki robiły druzgocące wrażenie.
Na szczęście uczniowie klasy drugiej przygotowali pyszne i zdrowe zamienniki wyżej wymienionych produktów. Na stole pojawiły się pyszne marchewkowe babeczki, ciastka owsiane z dodatkiem siemienia lnianego, koktajle owocowe, warzywne sałatki, orzechy, daktyle, szpinakowe naleśniki, szaszłyki owocowe. W czasie degustacji wszystkie te zdrowe alternatywy zniknęły w okamgnieniu.
Oprócz tego poznaliśmy świetną aplikację „Zdrowe zakupy” i przyrządziliśmy ciepłe, pełnoziarniste gofry z miodem.
Krystyna Wesołowska
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2656525044523389&set=pcb.2656526211189939