?Freinetowcy są wśród nas?

Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: ?Freinetowcy są wśród nas? wykonanego w miesiącu październiku.

Po przeprowadzonej ankiecie SU dokonał analizy udzielonych odpowiedzi oraz wyciągnął wnioski

Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: „Freinetowcy są wśród nas” wykonanego w miesiącu październiku.

Ankieta skierowana była do nauczycieli i składała się z 7 pytań, na które udzielono następujących odpowiedzi:

  1. Czy czujesz się freinetowcem? (jeśli TAK – dlaczego?, jeśli NIE – dlaczego?)

Udzielone odpowiedzi:

  • Raczej nie,
  • Nie do końca ze względu na charakter prowadzonych przeze mnie zajęć,
  • Raczej nie, chociaż zawsze staram się słuchać ucznia i mam na uwadze jego dobro,
  • Tak,
  • Uważam że nie posiadam dostatecznej wiedzy na temat technik Freineta. Moja wiedza oparta jest na samodzielnym studiowaniu publikacji na ten temat,
  • Tak, gdyż bliska jest mi pedagogika C. Freineta,
  • Tak, ponieważ stawiam na dobro dziecka na pierwszym miejscu i pracuję technikami tego pedagoga,

 

  1. Kto według Ciebie może być freinetowcem?

Udzielone odpowiedzi:

  • Nauczyciel twórczy, poszukujący, aktywny, otwarty na wszystko co nowe,
  • Osoba twórcza, szanująca zdanie uczniów, szukająca niekonwencjonalnych rozwiązań,
  • Człowiek wewnętrznie wolny i pokorny wobec siebie,
  • Osoba,  która posiada niezbędną wiedzę merytoryczną i metodyczną w tym zakresie,
  • Każdy, kto chce odejść od tradycyjnego nauczania,
  • Osoba, która nie ogranicza się tylko do pracy w szkole, społecznik przez duże „S”,
  • Osoba otwarta na zmiany, kochająca dzieci, stosująca różnorodne metody i formy pracy,
  • Społecznik, fascynujący się nowym.

                                                    

  1. Jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba, która popiera myśli pedagogiczne Celestyna Freineta?

Udzielone odpowiedzi:

  • Osoba o otwartym umyśle, poszukująca, przystosowująca swoje metody i techniki pracy do uwarunkowań,
  • Otwartością, służy pomocą, konsekwentna w działaniu stosuje urozmaicone formy i metody pracy, stawia sytuacje problemowe,
  • Kreatywna, przedsiębiorcza, sprawiedliwa, stosuje różnorodne metody i formy pracy,
  • Otwartość, spontaniczność, ciekawość świata,
  • Powinna być otwarta, twórcza, kreatywna, z bogatą osobowością, poszukująca nowych rozwiązań i metod pracy z dzieckiem,
  • Osoba wrażliwa, otwarta, ciekawa.
  1. Jakie metody i techniki pracy stosuje freinetowiec?

Udzielone odpowiedzi:

  • Doświadczenia poszukujące, swobodna twórczość uczniów, sprawność, fiszki,
  • Swobodny tekst, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, ekspresja plastyczna i muzyczna,
  • Wszystkie znane mi metody dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych uczniów oraz realizowanych zagadnień programowych,
  • Sprawności,
  • Tekst, ekspresja plastyczna
  • Nie lubię słowa „freinetowiec”

 

  1. W jaki sposób freinetowiec może wpłynąć na jakość nauczania i sposoby kształcenia uczniów?

Udzielone odpowiedzi:

  • Stosuje techniki freineta,
  • Wspomaga naturalną aktywność dziecka, stwarza warunki do spontanicznego podejmowania działań we wszystkich sferach aktywności własnej dziecka,
  • Swoja wolnością wewnętrzną – wyzwala wolność w innych,
  • Uatrakcyjnianie zajęć, rozwijanie samorządności,
  • Uatrakcyjnia nauczanie, uczy samodzielności i samorządności,
  •  
  1. Jakie założenia pedagogiki Freineta stosujesz w swojej pracy?
  • Praktycznie wszystkie,
  • Nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie,
  • Pracuje z dziećmi o różnych możliwościach,
  • Najważniejszy jest rozwój osobowościowy dziecka,
  • Prawa dziecka, szacunek, stosuje na zajęciach metody i techniki Freineta,
  • Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami,
  • Twórczość, samorozwój dziecka, nauczanie przez zabawę, samorządność,
  • Ekspresja twórcza, pozwalanie dzieciom stać się odkrywcami świata,
  • Każdy może odnieść jakiś sukces, gdyż jest dobry w jakiejś dziedzinie,
  • Stosuję fiszki autokreatywne, gazetkę szkolną,
  • Nie zmuszanie do pracy, traktowanie dziecka na równi z dorosłymi,

 

  1. Jakie zalety dostrzegasz stosując w nauczaniu pedagogikę Celestyna Freineta?

Udzielone odpowiedzi:

  • Umiejętność rozwiązania problemów, podejmowanie wyzwań, samozadowolenie, rozwijanie uzdolnień,
  • Dzieci łatwiej komunikują się ze sobą i z innymi, nie mają problemów z wyrażaniem własnych myśli, ujawniają własne zainteresowania,
  • Dzieci swobodnie wyrażają swoje myśli w mowie i piśmie,
  • Każde dziecko znajduje coś ciekawego dla siebie,
  • Samodzielne zgłębianie wiedzy, wyrażanie własnych potrzeb, kreatywności,
  • Wyzwalanie w uczniach kreatywności w działaniu i tworzeniu,
  • Nauczanie przez zabawę, samorządność, umiejętność rozwiązywania problemów,
  • Dzieci są szczęśliwe, chętne do pracy i nauki,
  • Jest to pedagogika oparta na tzw. zdrowym rozsądku dlatego jest „efektywna”.

 

Wnioski po przeprowadzeniu ankiety:

  • Większość nauczycieli czuje się freinetowcem, ponieważ stawia na dobro dziecka, niektórzy ze względu na charakter prowadzonych zajęć uważają że nie są freinetowcami,
  • Wg nauczycieli freinetowcem jest osoba twórcza, aktywna, poszukującą, otwarta na zmiany i stosująca różnorodne metody i techniki pracy, a także chcąca odejść od tradycyjnego nauczania,
  • Osoba popierająca myśli pedagogiczne C.Freineta jest twórcza, kreatywna, otwarta i ciekawa świata,
  • Wśród wymienionych metod i technik pracy nauczyciele wymieniają fiszki autokreatywne, swobodna ekspresja, gazetka szkolna, korespondencja  międzyszkolna, sprawności,
  • Poprzez wspomaganie rozwoju dziecka, uatrakcyjnianie zajęć, wprowadzanie samorządności czy stwarzanie warunków do aktywności dziecka freinetowiec wpływa na jakość nauczania i efektywność kształcenia,
  • Nauczyciele wymieniają większość założeń pedagogiki Freineta, które stosują w swojej pracy,
  • Wśród wymienianych zalet w stosowaniu w nauczaniu pedagogiki C.Freineta nauczyciele wymieniają m.in.  rozwijanie uzdolnień wśród uczniów, samodzielne zgłębianie wiedzy, chęć do pracy i nauki, czy możliwość znalezienia przez każde dziecko ciekawego coś dla siebie,

Wniosek końcowy:

Z przeprowadzonej ankiety wynika że „freinetowcy są wśród nas”, ponieważ ankietowani nauczyciele znają założenia tej pedagogiki, stosują różnorodne metody w swojej pracy, czują się freinetowcami i to uzasadniają oraz zauważają zalety stosowania tej pedagogiki w nauczaniu.

                                                                                                Tomasz Wójtowicz


Powrót do listy


Baner Ministerstwa Edukacji Baner Kuratorium Oświaty Baner FB Baner FB Baner gmina Prudnik Baner galerie zdjeć

Kartka z kalendarza

Dziś: piątek, 27 grudnia 2024r. r., 362 dzień roku.

Imieniny: Jana, Żanety, Maksyma

Wschód słońca: 07:47
Zachód słońca: 15:53

W miarę zdawania egzaminów doszedłem do przekonania, że największa wyższość egzaminatora polega na tym, iż znajduje się po lepszej stornie stołu

- Eduard Herriot

Nowe galerie zdjęć

Miniaturka

BohaterON w naszej szkole 2022

35 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Światowy Dzień Pluszowego Misia w Przedszkolu „Pod Kasztanem”

24 zdjęcia
Zobacz
Miniaturka

,,NA MARCHEWKI URODZINY, WSZYSTKIE ZESZŁY SIĘ JARZYNY…”

17 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Hobby naszych najbliższych jako sposób na nudę

16 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Święto pieczonego ziemniaka

17 zdjęć
Zobacz
Miniaturka

Takie chwile, niech trwają jeszcze …

42 zdjęcia
Zobacz

Najlepsze przedszkole i najlepsza szkoła, to ta w Moszczance.

Wszelkie prawa zastrzeżone dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance ©. Copyright 2024

Zaprojektowane przez: Firma WebInspiracje. Najlepsze strony dla szkół i przedszkoi.

Wyskakujące okno - grafika robota ostrzegająca przed otwarciem nowego okna

Ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna

Kliknięty element przeniesie Cię do nowej karty lub okna przeglądarki. Czy chcesz to zrobić?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poemat_Boga-Cz%C5%82owieka#Poemat_Boga_Cz%C5%82owieka_a_Stary_Testament