?Freinetowcy są wśród nas?
Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: ?Freinetowcy są wśród nas? wykonanego w miesiącu październiku.
Po przeprowadzonej ankiecie SU dokonał analizy udzielonych odpowiedzi oraz wyciągnął wnioski
Zestawienie wyników ankiety dotyczącej zadania: „Freinetowcy są wśród nas” wykonanego w miesiącu październiku.
Ankieta skierowana była do nauczycieli i składała się z 7 pytań, na które udzielono następujących odpowiedzi:
- Czy czujesz się freinetowcem? (jeśli TAK – dlaczego?, jeśli NIE – dlaczego?)
Udzielone odpowiedzi:
- Raczej nie,
- Nie do końca ze względu na charakter prowadzonych przeze mnie zajęć,
- Raczej nie, chociaż zawsze staram się słuchać ucznia i mam na uwadze jego dobro,
- Tak,
- Uważam że nie posiadam dostatecznej wiedzy na temat technik Freineta. Moja wiedza oparta jest na samodzielnym studiowaniu publikacji na ten temat,
- Tak, gdyż bliska jest mi pedagogika C. Freineta,
- Tak, ponieważ stawiam na dobro dziecka na pierwszym miejscu i pracuję technikami tego pedagoga,
- Kto według Ciebie może być freinetowcem?
Udzielone odpowiedzi:
- Nauczyciel twórczy, poszukujący, aktywny, otwarty na wszystko co nowe,
- Osoba twórcza, szanująca zdanie uczniów, szukająca niekonwencjonalnych rozwiązań,
- Człowiek wewnętrznie wolny i pokorny wobec siebie,
- Osoba, która posiada niezbędną wiedzę merytoryczną i metodyczną w tym zakresie,
- Każdy, kto chce odejść od tradycyjnego nauczania,
- Osoba, która nie ogranicza się tylko do pracy w szkole, społecznik przez duże „S”,
- Osoba otwarta na zmiany, kochająca dzieci, stosująca różnorodne metody i formy pracy,
- Społecznik, fascynujący się nowym.
- Jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba, która popiera myśli pedagogiczne Celestyna Freineta?
Udzielone odpowiedzi:
- Osoba o otwartym umyśle, poszukująca, przystosowująca swoje metody i techniki pracy do uwarunkowań,
- Otwartością, służy pomocą, konsekwentna w działaniu stosuje urozmaicone formy i metody pracy, stawia sytuacje problemowe,
- Kreatywna, przedsiębiorcza, sprawiedliwa, stosuje różnorodne metody i formy pracy,
- Otwartość, spontaniczność, ciekawość świata,
- Powinna być otwarta, twórcza, kreatywna, z bogatą osobowością, poszukująca nowych rozwiązań i metod pracy z dzieckiem,
- Osoba wrażliwa, otwarta, ciekawa.
- Jakie metody i techniki pracy stosuje freinetowiec?
Udzielone odpowiedzi:
- Doświadczenia poszukujące, swobodna twórczość uczniów, sprawność, fiszki,
- Swobodny tekst, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, ekspresja plastyczna i muzyczna,
- Wszystkie znane mi metody dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych uczniów oraz realizowanych zagadnień programowych,
- Sprawności,
- Tekst, ekspresja plastyczna
- Nie lubię słowa „freinetowiec”
- W jaki sposób freinetowiec może wpłynąć na jakość nauczania i sposoby kształcenia uczniów?
Udzielone odpowiedzi:
- Stosuje techniki freineta,
- Wspomaga naturalną aktywność dziecka, stwarza warunki do spontanicznego podejmowania działań we wszystkich sferach aktywności własnej dziecka,
- Swoja wolnością wewnętrzną – wyzwala wolność w innych,
- Uatrakcyjnianie zajęć, rozwijanie samorządności,
- Uatrakcyjnia nauczanie, uczy samodzielności i samorządności,
- Jakie założenia pedagogiki Freineta stosujesz w swojej pracy?
- Praktycznie wszystkie,
- Nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie,
- Pracuje z dziećmi o różnych możliwościach,
- Najważniejszy jest rozwój osobowościowy dziecka,
- Prawa dziecka, szacunek, stosuje na zajęciach metody i techniki Freineta,
- Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami,
- Twórczość, samorozwój dziecka, nauczanie przez zabawę, samorządność,
- Ekspresja twórcza, pozwalanie dzieciom stać się odkrywcami świata,
- Każdy może odnieść jakiś sukces, gdyż jest dobry w jakiejś dziedzinie,
- Stosuję fiszki autokreatywne, gazetkę szkolną,
- Nie zmuszanie do pracy, traktowanie dziecka na równi z dorosłymi,
- Jakie zalety dostrzegasz stosując w nauczaniu pedagogikę Celestyna Freineta?
Udzielone odpowiedzi:
- Umiejętność rozwiązania problemów, podejmowanie wyzwań, samozadowolenie, rozwijanie uzdolnień,
- Dzieci łatwiej komunikują się ze sobą i z innymi, nie mają problemów z wyrażaniem własnych myśli, ujawniają własne zainteresowania,
- Dzieci swobodnie wyrażają swoje myśli w mowie i piśmie,
- Każde dziecko znajduje coś ciekawego dla siebie,
- Samodzielne zgłębianie wiedzy, wyrażanie własnych potrzeb, kreatywności,
- Wyzwalanie w uczniach kreatywności w działaniu i tworzeniu,
- Nauczanie przez zabawę, samorządność, umiejętność rozwiązywania problemów,
- Dzieci są szczęśliwe, chętne do pracy i nauki,
- Jest to pedagogika oparta na tzw. zdrowym rozsądku dlatego jest „efektywna”.
Wnioski po przeprowadzeniu ankiety:
- Większość nauczycieli czuje się freinetowcem, ponieważ stawia na dobro dziecka, niektórzy ze względu na charakter prowadzonych zajęć uważają że nie są freinetowcami,
- Wg nauczycieli freinetowcem jest osoba twórcza, aktywna, poszukującą, otwarta na zmiany i stosująca różnorodne metody i techniki pracy, a także chcąca odejść od tradycyjnego nauczania,
- Osoba popierająca myśli pedagogiczne C.Freineta jest twórcza, kreatywna, otwarta i ciekawa świata,
- Wśród wymienionych metod i technik pracy nauczyciele wymieniają fiszki autokreatywne, swobodna ekspresja, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna, sprawności,
- Poprzez wspomaganie rozwoju dziecka, uatrakcyjnianie zajęć, wprowadzanie samorządności czy stwarzanie warunków do aktywności dziecka freinetowiec wpływa na jakość nauczania i efektywność kształcenia,
- Nauczyciele wymieniają większość założeń pedagogiki Freineta, które stosują w swojej pracy,
- Wśród wymienianych zalet w stosowaniu w nauczaniu pedagogiki C.Freineta nauczyciele wymieniają m.in. rozwijanie uzdolnień wśród uczniów, samodzielne zgłębianie wiedzy, chęć do pracy i nauki, czy możliwość znalezienia przez każde dziecko ciekawego coś dla siebie,
Wniosek końcowy:
Z przeprowadzonej ankiety wynika że „freinetowcy są wśród nas”, ponieważ ankietowani nauczyciele znają założenia tej pedagogiki, stosują różnorodne metody w swojej pracy, czują się freinetowcami i to uzasadniają oraz zauważają zalety stosowania tej pedagogiki w nauczaniu.
Tomasz Wójtowicz