Tutaj jesteś: strona główna | Nasza Patronka | Dlaczego Halina Semenowicz?
Prekursorką pedagogiki C. Freineta w Polsce była nasza Patronka. Wybraliśmy takiego patrona szkoły, ponieważ idee przekazywane polskim nauczycielom - reguły demokracji i zasady respektowania praw dziecka - są nam bliskie.
Ważna jest bowiem dla nas freinetowska idea dowartościowania dziecka, którą przez wszystkie lata swojej pracy preferowała Halina Semenowicz. Jesteśmy szkołą, która świadomie rezygnuje z przymusu, stwarzając miejsce na pytania, wątpliwości, doświadczanie, eksperymentowanie, tworzenie. Wypływa to z naszego przekonania, że wysłuchanie i zrozumienie potrzeb wszystkich zainteresowanych daje duże szanse na wzajemną współpracę i ujawnienie się takich ludzkich wartości, jak życzliwość, współczucie, szczerość i uczciwość.
W miejsce przymusu proponujemy jasne zasady, wiele z nich ustanawiają sami uczniowie, którzy dbają, aby były one przestrzegane. Pragniemy bowiem wspierać dziecięcą inteligencję zarówno umysłową, jak i emocjonalną. Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami swoich dzieci. Ale każdy człowiek w swoim życiu spotyka jeszcze wielu innych nauczycieli, nie tylko szkolnych. My chcemy być przewodnikami w tej trudnej drodze odkrywania tego, co ważne, istotne, potrzebne w informacyjnym zalewie, którego doświadczamy. Dlatego wspólnie pracujemy nad metodami, które pozwolają nam działać w zgodzie z życiem, naturą oraz wymaganiami egzaminacyjnymi. Wykorzystując dziecięcą ciekawość oraz emocjonalność staramy się pomagać dzieciom rozpoznawać swoje potrzeby, zdolności i rozwijać własną niepowtarzalność. Nie chcemy dostarczać dzieciom gotowych interpretacji świata, lecz narzędzi, dzięki którym będą potrafiły szukać odpowiedzi na ważne i uniwersalne pytania. Wierzymy, że cel istnienia „Naszej Szkoły”, jakim jest wszechstronny rozwój dziecka i przygotowanie do odpowiedzialnej dorosłości, wart jest wszelkich wysiłków.
Halina Semenowicz w swojej pedagogicznej drodze proponowała nauczycielowi rolę animatora w pobudzaniu samodzielnej twórczości dziecka w pisaniu swobodnych tekstów, rysowaniu, malowaniu i muzyce, w arytmetyce poprzez samodzielne rozwiązywanie zadań i ich samoocenę. Uważała, że te metody dawały dzieciom satysfakcję i radość oraz miały wpływ na kształtowanie umiejętności niezbędnych na dalszych szczeblach edukacji. W swoim życiu kierowała się uniwersalnymi wartościami, które można odnaleźć w jej książce „Chleb i róże” adresowanej do rodziców i nauczycieli, a wszystko to wypływało z potrzeby serca i zainteresowania drugim człowiekiem. Nie satysfakcjonowała ją nacechowana rutyną praca w tradycyjnej „scholastycznej” szkole. Szukała sensu i źródła prawdziwego zadowolenia i radości dla dzieci.
W osobie Haliny Semenowicz, jej życiu, działaniach i poglądach, które głosiła, odnajdujemy ważne dla nas fundamentalne wartości i ideały: miłość do ludzi, niezgodę na krzywdę innych, pomoc dzieciom chorym, odwagę cywilną, pokorę i entuzjazm w czynieniu tego, co uczynić należy, tolerancję i kierowanie się w życiu jasnymi wartościami. Mówiła „Kiedy musicie dokonać wyboru z dwóch różnych, a trudnych spraw, wybierzcie zawsze trudniejszą”. Była dobrym, życzliwym człowiekiem, po harcersku gotowym pomagać w potrzebie.
Uczniowie, kiedy poznawali Patronkę, sami dostrzegali wyraźny związek pomiędzy Programem Szkoły, sposobem pracy nauczycieli a ideałami, jakie uosabia Halina Semenowicz. Za ważny uznajemy także fakt, że osoba Patronki stanowić będzie dla dzieci ważny wzór moralny, a dla nauczycieli przykład pedagoga poszukującego z twórczym podejściem do swojej pracy, powołaniem i wielkiej dobroci oraz serdeczności dla ludzi.
W imieniu nauczycieli ZSP w Moszczance
Marzena Kędra