Tutaj jesteś: strona główna | Partnerzy i sponsorzy | POLSKIE STOWARZYSZENIE ANIMATORÓW PEDAGOGIKI C. FREINETA
W dniach od 30 września do 2 października w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Moszczance odbywała się ogólnopolska konferencja „Moim laboratorium jest dziecko”.
Organizatorem konferencji było Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki C. Freineta oraz szkoła w Moszczance. Patronat honorowy objął pan Józef Sebesta – Marszałek Województwa Opolskiego. Patronat medialny „Życie szkoły”- ogólnopolskie czasopismo pedagogiczne dla nauczycieli oraz „Tygodnik Prudnicki”.
Celem konferencji było upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych inspirowanych pedagogiką C. Freineta, które mają zmierzać do ulepszania jakości pracy szkoły.
W konferencji uczestniczyło 80 nauczycieli, którzy przybyli z Pomorza, Podlasia, Mazur, Mazowsza, Wielkopolski, Dolnego Śląska, Małopolski, Śląska i Opolszczyzny.
W konferencji uczestniczyli - Janina Okrągły – posłanka na Sejm RP, Artur Rolka- asystent Marszałka Województwa, Franciszek Fejdych – burmistrz Prudnika, Maria Strońska – dyrektor Gminnego Zarządu Oświaty i Wychowania w Prudniku, partnerzy – pracownicy naukowi z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, dyrektorzy szkół, sołtys i Rada Rodziców.
Wykład „Edukacja do współbycia i współdziałania” wygłosiła prof. dr hab. Gabriela Kapica. Pani profesor w wykładzie rozważała: Homo cooperativus - wizja człowieka współdziałającego; Teoretyczne aspekty idei współbycia i współdziałania; Proces kształtowania kompetencji kooperatywnych dzieci i młodzieży - praktyczne odniesienia. Wykład spotkał się z żywym zainteresowaniem, podjęto dyskusję o kapitale społecznym i społeczeństwie obywatelskim. Wszyscy zebrani zgodnie
przyznali, że patologiczny indywidualizm uniemożliwia stworzenie
wspólnoty obywateli, prowadzi do braku otwartości, zaufania oraz szacunku dla innych. Oznacza również niechęć i coraz mniejsze dążenie do zrzeszania się, kooperowania i współdziałania, wzbudza zawiść, antypatię, nieżyczliwość oraz brak poszanowania dla wspólnego dobra.
Edukacja obywatelska powinna stwarzać uczniom możliwości dojrzewania społecznego. Powinna uwrażliwiać na problemy i potrzeby innych ludzi oraz społeczności lokalnej. Przygotowywać do roli aktywnego oraz odpowiedzialnego obywatela oraz wdrażać do współbycia, współpracy i współdziałania.
Podczas konferencji odbywały się również zajęcia praktyczne – warsztatowe, które prowadzili animatorzy PSAPCF (K. Piwko, G. Kasprzak-Magiera), nauczycielki ze szkoły w Moszczance (E. Bury, B. Hawron wraz z uczniem Michałem Górskim, A. Niedbalska, M. Żuk, G. Wawrzyniak wraz z rodzicami, M. Kędra) oraz doradca metodyczny M. Ruzik. Warsztaty odbyły się na poniższe tematy:
Ponadto konferencja była również okazją do promocji książki „Włączanie rodziców w edukację dzieci”, która wydało Polskie Stowarzyszenie animatorów Pedagogiki C. Freineta oraz Rada Pedagogiczna Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance.
W pierwszej części zamieszczono odpowiedzieć na pytanie jakie role, zakres odpowiedzialności i mechanizmy komunikacji między rodzicami a szkołą warto stworzyć, aby budować klimat demokracji obywatelskiej w szkole. W drugiej części zaprezentowano doświadczenia rodziców i nauczycieli Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance, które są przykładem - jak rodzice stanowią dopełnienie dla swoich dzieci w procesie ich edukacji. Dzięki ich zaangażowaniu szkoła stała się miejscem współpracy, wspólnych działań, które tworzą nową jakość edukacji.
W sobotni wieczór wszyscy uczestnicy konferencji zwiedzali Muzeum Ziemi Prudnickiej oraz mieli okazję wysłuchać opowiadania pani dyrektor Urszuli Rzepieli o dziejach Ziemi Prudnickiej